ABORIGINAL STUDENTS' PERCEPTIONS OF SCHOOL

Authors

  • Tom Maxwell University of New England
  • Brian Hansford Queensland University of Technology
  • Tony Bennett Duval High School, Armidale, NSW

Abstract

ABSTRACT. This study, conducted in a secondary school in an isolated Australian town, focused on Aboriginal students' perceptions of their lives in schools and classrooms, and on their teachers and their aspirations. This allowed a consideration of aspects of cultural differences between school and non-traditional Aboriginal community culture. The data were gathered from interviews based upon a questionnaire, three "snapshots" being taken over a period of three to four years. Observational data were also collected. As a result of 130 interviews, students were seen to have a vocational orientation to life in school though they did not perceive that they had high self-esteem, especially the boys. Teachers' interpersonal characteristics were admired and their professional qualities identified, but their expectations were perceived to be somewhat different from students' peers. Students were seen to have unrealistic aspirations. While there was some evidence of culture shock, some students saw the school as being a haven. Specific methodological problems are identified. RÉSUMÉ. Cette étude menée dans une école secondaire d'une petite ville isolée d'Australie se penche sur les perceptions que les élèves aborigénes ont de leur vie à l'école et en classe ainsi que de leurs professeurs et de leurs aspirations. Cela a permis d'étudier divers paramètres des différences cultuelles entre la culture scolaire et la culture non traditionnelle de la communauté aborigéne. Les données proviennent d'entrevues fondées sur un questionnaire, trois "clichés" ayant été pris sur une période de trois à quatre ans. On a également recueilli des données fondées sur l'observation. Après avoir analysé les résultats de 130 entrevues, on a pu constater que les élèves avaient une orientation professionnelle face à la vie à l'école, même s'ils n'étaient pas conscients d'avoir beaucoup d'amour-propre, surtout les garçons. Les élèves admiraient particulièrement les caractéristiques inter-personnelles des professeurs et leurs qualités professionnelles, même si leurs attentes sont perçues comme différentes de celles de leurs camarades. On a constaté que les élèves avaient des aspirations peu réalistes. Même s'il existe certaines preuves d'un choc culturel, certains élèves perçoivent l'école comme un havre de paix. Ils inventorient également quelques problèmes méthodologiques.

Author Biographies

Tom Maxwell, University of New England

TOM MAXWELL, Senior Lecturer, Department of Education Studies, University of New England is currently involved in a project addressing culture conflict upon Aboriginal students' entry to kindergarten and secondary school. TOM MAXWELL, chargé de cours principal au département d'études éducationnelles à l'University of New England, s'intéresse à quantité de domaines. Il participe actuellement à un projet qui porte sur le conflit culturel qui se pose au moment de l'entrée des élèves aborigénes au jardin d'enfants et à l'école secondaire.

Brian Hansford, Queensland University of Technology

BRIAN HANSFORD, is Head, School of Professional Studies, Queensland University of Technology and is conducting research in teacher education, communication in educational contexts, and links between industry and education. BRIAN HANSFORD est directeur de la School of Professional Studies à l'Université technologique du Queensland, et il méne des recherches sur la formation des enseignants, la communication dans le contexte éducatif et les liens entre l'industrie et l'éducation.

Tony Bennett, Duval High School, Armidale, NSW

TONY BENNETT, former Director at the New England Educational Diagnostic Centre, is now a teacher-specialist in learning difficulties in a secondary comprehensive school, and is researching cognitive strategies and written expressive language development in adolescents. TONY BENNETT, ancien directeur du New England Educational Diagnostic Centre, est aujourd'hui professeur spécialiste des difficultés d'apprentissage dans une école polyvalentesecondaireet il fait des recherches sur les stratégies cognitives et l'acquisition du langage expressif écrit par les adolescents.

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Published

1997-04-01

How to Cite

Maxwell, T., Hansford, B., & Bennett, T. (1997). ABORIGINAL STUDENTS’ PERCEPTIONS OF SCHOOL. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 32(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8360

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