THROUGH THE 'I' OF THE TEACHER: TOWARDS A POSTMODERN CONCEPTION OF SELF

Authors

  • David Piper Acadia University

Abstract

ABSTRACT. This article argues that some familiarity with postmodern theories of the self may help beginning teachers come to terms with their own problems of establishing a strong sense of selfhood and authenticity in the classroom. Following a short review of the Cartesian-inspired idea of the self, and of postmodern recognition of the modern self as "saturated," it is argued that the tradition of psychoanalysis through Freud and Lacan provides an especially valuable basis for understanding selfhood and subjectivity in educational settings. The article concludes with a more detailed appraisal of Lacan's view of subjectivity and with some further justification for considering this as an important perspective in helping teachers understand the problems of identity in teaching practice. RÉSUMÉ. L'auteur de cet article soutiènt qu'une certaine connaissance des théories postmodernes du moi pourrait aider les enseignants débutants à accepter les problèmes qu'ils ont à acquérir un fort sentiment d'identité et d'authenticité en classe. Après une brève analyse de l'idée du moi d'inspiration cartésienne et de la reconnaissance postmoderniste du moi moderne comme étant "saturé", l'auteur soutient que la tradition psychoanalytique de Freud et Lacan fournit une base particulièrement solide pour comprendre l'identité et la subjectivité dans le milieu scolaire. L'article se termine par une évaluation plus détaillée de la théorie de la subjectivité de Lacan et par une justification qu'il s'agit là d'un point de vue important pour aider les enseignants à comprendre les problèmes d'identité dans l'exercice de leur profession.

Author Biography

David Piper, Acadia University

DAVID PIPER teaches educational psychology, philosophy, and curriculum theory in the School of Education at Acadia University in Wolfville, NS. His current interest in postmodern educational theories has grown out of a background of training in both England and Canada in the areas of structurallinguistics, philosophy of language, and educational psychology. DAVID PIPER enseigne la psychopédagogie, la philosophie et la théorie des programmes à l'Ecole des sciences de l'éducation de l'Université Acadia à Wolfville (N.E.). l'intérêt qu'il porte aujourd'hui aux théories pédagogiques postmodernes est issu de la formation qu'il a suivie en Grande-Bretagne et au Canada dans les domaines de la linguistique structurelle, de la philosophie du langage et de la psychopédagogie.

Downloads

Published

1997-01-01

How to Cite

Piper, D. (1997). THROUGH THE ’I’ OF THE TEACHER: TOWARDS A POSTMODERN CONCEPTION OF SELF. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 32(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8341

Issue

Section

Articles