THE ASSERTION OF CULTURAL IDENTITY AND INTEGRATION INTO THE MODERN WORLD IN SECONDARY EDUCATION IN QUEBEC (1920-1990)

Paul-andré Turcotte

Abstract


ABSTRACT. In the period between the world wars the teaching congregations of men working in the Quebec Catholic public schools launched a post-primary program called the upper primary theoretical (primaire supérieur théorique) or public secondary (secondaire public). The aim of this program was to give children from families unable to assume the costs of private schools access to university studies. The initiators of this program also hoped that it would give French-Canadians the means to triumph economically while redefining their cultural identity in terms of the urban and industrial modem world. In order to accomplish this the teaching congregations undertook a cutriculum reform that remained controversial right into the sixties. Since then elements that continue this program stand adjacent to elements that depart from it.

RÉSUMÉ. Dans l'entre-deux-guerres, les congrégations masculines oeuvrant dans les écoles publiques catholiques québécoises mettent sur pied un enseignement post-primaire dénommé le "primaire supérieur théorique'; ou "secondaire public". Cet enseignement vise à promouvoir l'accès aux études supérieures à l'intention des enfants issus des familles fmancièrement incapables d'honorer les charges des établissements privés d'enseignement. Du même coup on espère que les Québécois francophones disposeront d'un moyen leur permettant la conquête économique tout en redéfmissant leur identité culturelle en fonction de la modernité urbaine et industrielle. Ce faisant, les congrégations enseignantes entreprennent une réforme scolaire au parcours hautement conflictuel, et ce jusqu'aux armées 1960. Depuis cette date, les continuités voisinent avec les discontinuités.

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