APTITUDES ACROSS HOLLAND'S TYPES: IMPLICATIONS FOR SCHOOL-BASED COUNSELLING

Andrew D. Carson

Abstract


ABSTRACT. School-based counsellors use (objective) measures of aptitudes as part of their normal career assessment practice; thus, training programs for school and college counsellors need to provide more relevant training in the use of tests, especially aptitude tests. In this study, differences in aptitudes - as measured by the DAT-A (McBride, 1986) - were examined across Holland's (1985/1992) types. The results generally conform to Holland's descriptions of types, particularly when Intelligence (general ability, or g) is partialed out of specific aptitude scores. Implications are discussed for career theory and related assessment practice.

RÉSUMÉ. Les conseillers scolaires utilisent des mesures (objectives) des aptitudes dans le cadre de leurs méthodes normales d'évaluation des carrières, ce qui explique que les programmes de formation destinés aux conseillers scolaires et collégiaux doivent comporter un volet de formation plus pertinent en ce qui concerne l'utilisation des tests, surtout des tests d'aptitudes. Dans cette étude, les différences d'aptitudes (telles que mesurées par le DAT-A (McBride, 1986), sont analysées selon les types de Holland (1985/1992). Les résultats concordent généralement avec les descriptions des types de Holland, particulièrement lorsque l'intelligence (c'est-à-dire l'aptitude générale ou g) est écartée des scores d'aptitudes spécifiques. L'auteur analyse les implications en ce qui concerne la théorie professionnelle et les méthodes d'évaluation connexes.

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