IMPROVING TEACHING THROUGH CROSS COLLEGE COLLABORATION: REFLECTIONS ON A SASKATCHEWAN EXPERIENCE

Edwin Ralph

Abstract


ABSTRACT. This report presents findings from a qualitative-research study examining a cross-college initiative designed to enhance the instructional skills of a group of 33 internaI medicine residents at a Western Canadian university teaching-hospital. Through collaboration of medical and education staff, a series of instructional-development workshops was conducted with the medical residents. The results not only confirmed what previous research has shown, as to the ability of individuals to transfer newly acquired knowledge and skills into actual teaching practice, but suggested that further cross-disciplinary initiatives of this nature he pursued among colleges and departments in higher education. Such collaborative efforts have potential not only to henefit the stakeholders and organizational units involved, but also to enhance the overall public image of the university as an institution whose departments are able to cooperate in pursuing the goal of good teaching.

RÉSUMÉ. Cette étude expose les conclusions d'un projet de recherche qualitatif qui analyse une initiative transcollégiale visant à améliorer les capacités pédagogiques d'un groupe de 33 résidents en médecine interne dans un hôpital d'enseignement universitaire de l'ouest du Canada. Grâce à la collaboration de médecins et d'éducateurs, une série d'ateliers de perfectionnement pédagogique a été organisée avec les résidents en médecine. Les résultats ne confirment pas seulement ce que des recherches préalables avaient déjà démontré sur l'aptitude des sujets à transférer des connaissances et des compétences récemment acquises dans leur pratique de l'enseignement, mais suggèrent qu'il faut prendre d'autres initiatives trans-disciplinaires de cette nature dans les collèges et les ministères de l'Enseignement supérieur. Ces efforts concertés ne présentent pas seulement des avantages pour les intervenants et les unités organisationnelles concernées, mais ils renforcent l'image globale que le public se fait de l'université comme établissement dont les départements arrivent à collaborer pour atteindre l'objectif d'un enseignement de qualité.

Full Text:

PDF