ADAPTING TO EXTERNAL ENVIRONMENTAL CONSTRAINTS: CLASSROOM TEACHERS' STRATEGIES

Authors

  • Y.L. Jack Lam Brandon University

Abstract

ABSTRACT. To assess the cunent status of external constraints on teachers and the types of adaptation strategies they utilize, the researcher approached eight teachers, two from each division, teaching elementary and secondary schools in four school divisions located in metropolitan, urban, rural, and northern areas in a western prairie province of Canada. In-depth interviews and questionnaires revealed that these teachers experienced a high level of stress associated with external constraints arising from political, economic, social, and cultural sectors. While the coping strategies adopted by the sampled teachers suggested that they had not compromised their efforts at a time of high external constraints, there were troublesome signs denoting some erosion in their belief of general efficacy. The dissonance between the current emphasis on decentralization and their actual feelings of powerlessness seemed to pinpoint a disturbing area in the present effort of improving school performance. RÉSUMÉ. Pour évaluer l'état actuel des contraintes extérieures qui s'exercent sur les professeurs et les types de stratégies d'adaptation qu'ils utilisent, le chercheur s'est adressé à huit enseignants, deux de chaque division, qui enseignent au primaire et au secondaire dans quatre commissions scolaires situées en secteur métropolitain, urbain, rural et nordique d'une province des prairies de l'Ouest du Canada. Les entrevues et les questionnaires ont révélé que ces enseignants éprouvent un fort niveau de stress se rattachant à des contraintes extérieures d'origine politique, économique, sociale, et culturelle. Même si les stratégies d'adaptation adoptées par les professeurs échantillonnés incitent à croire qu'ils n'ont pas compromis leurs efforts à une époque de fortes contraintes extérieures, on a noté des signes troublants dénotant une certaine érosion de leur croyance dans l'efficacité genérale. La dissonance entre l'importance actuelle attachée à la décentralisation et leurs sentiments actuels d'impuissance semble souligner un élément inquiétant dans les efforts actuellement déployés pour améliorer le rendement scolaire.

Author Biography

Y.L. Jack Lam, Brandon University

Y. L. JACK LAM, Professor, in the Department of Administration and Educational Services and Chair of Graduate Studies at the Faculty of Education, Brandon University, is also the Director of the Canadian Education Association Leadership Short Course (1995-97) and an external program assessorfor the Chinese University of Hong Kong. Y. L. JACK LAM est professeur au département des services administratifs et éducatifs et directeur des études supérieures à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université Brandon. Il est également directeur du cours abrégé en leadership de l'Association canadienne d'éducation (1995-1997) et évaluateur externe des programmes de l'Université de Hong Kong.

Downloads

Published

1996-04-01

How to Cite

Lam, Y. J. (1996). ADAPTING TO EXTERNAL ENVIRONMENTAL CONSTRAINTS: CLASSROOM TEACHERS’ STRATEGIES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 31(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8299

Issue

Section

Articles