Report From The Field: THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT SCHOOL IN CANADA: ONE PARTNERSHIP EXPERIENCE

Authors

  • Sharon Anne Cook University of Ottawa
  • Brian McClean Gloucester High School, Gloucester, Ontario

Abstract

ABSTRACT. This paper describes a professional development school project in which a faculty of education and a large secondary school cooperate in preservice teacher education. In this case, one university faculty member was incorporated for two units of study into the high school's history department. This approach to improving teaching practice is described, along with its impact on the university faculty member, school staff, students, and curriculum. Sorne conclusions are drawn about the necessary conditions for such projects to achieve success in Canada. RÉSUMÉ. Cet article rend compte d'un projet de perfectionnement professionnel en milieu scolaire, dans le cadre duquel une faculté de sciences de l'éducation et une grande école secondaire dispensent de concert une formation préalable à des enseignants. Dans le cas présent, un professeur d'université a été détaché auprès du département d'histoire de l'école pour la dutée de deux unités. L'article présente cette approche de perfectionnement de l'intervention pédagogique et en décrit l'effet sur le professeur d'université et le personnel, les étudiants et le programme de l'école. Certaines conclusions sont présentées quant aux conditions nécessaires à la bonne réalisation de tels projets au Canada.

Author Biographies

Sharon Anne Cook, University of Ottawa

SHARON ANNE COOK is Associate Professor of Education in the Faculty of Education, University of Ottawa. She was a history and social science teacher for sixteen years and a History Department Head for seven in the Carleton Board of Education. SHARON ANNE COOK est professeur agrégé de sciences de l'éducation à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université d'Ottawa. Elle a enseigné l'histoire et les sciences sociales pendant seize ans et a dirigé un département d'histoire pendant sept ans à la Commission scolaire Carleton.

Brian McClean, Gloucester High School, Gloucester, Ontario

BRIAN McCLEAN is Head of History and Social Sciences at Gloucester High School, Carleton Board of Education, Gloucester, Ontario. BRIAN McCLEAN est directeur du département d'histoire et de sciences sociales à l'École secondaire Gloucester de la Commission scolaire Carleton, à Gloucester (Ontario).

Downloads

Published

1995-09-01

How to Cite

Cook, S. A., & McClean, B. (1995). Report From The Field: THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT SCHOOL IN CANADA: ONE PARTNERSHIP EXPERIENCE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 30(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8260

Issue

Section

Articles