THE IMPLICATIONS OF POSTMODERNISM FOR MORAL EDUCATION

Authors

  • Alexander McKay Sex Information and Education Council of Canada, Ontario

Abstract

This article examines post-modernist thought in terms of its implications for moral education. The basic features of post-modernism are described with particular focus on its rejection of the modernist notion of reason. This is followed by a discussion of neo-pragmatist Richard Rorty's proposal to replace Enlightenment concepts of objectivity and morality with an emphasis on ethnocentric solidarity as a preferred means of developing social norms. The concluding section argues that this post-modernist approach has the potential to violate the fundamental precepts of democratic living, and therefore may provide an inadequate framework for the theory and practice of moral education. RÉSUMÉ Cet article étudie les répercussions de la pensée post-moderniste sur l'enseignement moral. Les principales caractéristiques du post-modernisme sont décrites sous l'angle du rejet de la notion moderniste de la raison. Il s'ensuit un débat sur la proposition du néo-pragmatiste Richard Rorty qui vise à remplacer les concepts d'objectivité et de moralité des Lumières par la solidarité éthnocentrique comme moyen privilégié de développement des normes sociales. Dans sa conclusion, l'auteur explique que cette vision post-moderniste risque de violer les préceptes fondamentaux de la vie démocratique et constitue par conséquent un cadre inapproprié a la théorie et à la pratique de l'enseignement moral.

Author Biography

Alexander McKay, Sex Information and Education Council of Canada, Ontario

Alexander McKay earned his M.A. degree in philosophy of education from McGill University in 1990. He is currently a Ph.D. candidate in philosophy of education at the Ontario Institute for Studies in Education. His doctoral thesis explores the implications of democratic educational theory and critical thinking theory for contemporary sex education programs in the public schools. Mr. McKay is research coordinator of the Sex Information and Education Council of Canada and is the assistant editor of the Canadian Journal of Human Sexuality. Alexander McKay a obtenu sa M.A. de philosophie de l'éducation à l'Université McGill en 1990. Il est pour l'heure étudiant de doctorat en philosophie de l'éducation à l'Institut d'études pédagogiques de l'Ontario. Sa thèse de doctorat est centrée sur les répercussions de la théorie pédagogique démocratique et de la théorie de la pensée critique sur les programmes contemporains d'éducation sexuelle dans les écoles publiques. M. McKay est coordonnateur de recherche au Conseil canadien d'information et d'éducation sexuelles et rédacteur adjoint de Canadian Journal of Human Sexuality.

Downloads

Published

1994-01-01

How to Cite

McKay, A. (1994). THE IMPLICATIONS OF POSTMODERNISM FOR MORAL EDUCATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 29(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8147

Issue

Section

Articles