TEACHING TOLERANCE: MULTICUTURAL AND ANTI-RACIST EDUCATION

Authors

  • Christopher Lyons Concordia University
  • Mona Farrell Concordia University

Abstract

The need for multicultural and anti-racist education has rarely seemed so urgent. New episodes in the story of old hatreds in India, Bosnia, and Germany remind us of just how thin the veneer of civilization is. Nor can Canadians take comfort in the assumption that intolerance is something that exists elsewhere. Although our body count is tiny in comparison, racism has been a continuing problem here. The purpose of this paper is to establish the need for multicultural and anti-racist education to combat this and to present what the literature has generally identified as the most effective means of incorporating it into the curriculum of our schools. Naturally, a topic as controversial and politically charged as this has ils share of disputes. These will also be included in order to complete the survey of the topic. RÉSUMÉ Jamais l'urgence d'une éducation multiculturelle et anti-raciste ne s'est manifestée avec autant d'acuité. La résurgence des haines séculaires en Inde, en Bosnie, et en Allemagne témoigne une fois de plus de la fragilité du vernis de la civilisation. Non pas que les Canadiens puissent prétendre que l'intolérance n'existe qu'ailleurs. Même si notre poids numérique est intime en comparaison, le racisme a toujours été un problème dans notre pays. L'objet de cet article est de d'finir la nécessité d'une éducation multiculturelle et anti-raciste pour combattre ce phénomène et de présenter ce que les textes et ouvrages publiés sur la question ont généralement identifié comme le moyen le plus efficace de l'incorporer aux programmes d'études de nos écoles. Naturellement, un sujet aussi controversé et politiquement sensible que celui-ci soulève de multiples débats. Ceux-ci seront également pris en compte pour brosser un tableau aussi complet que possible de la question.

Author Biography

Christopher Lyons, Concordia University

Christopher Lyons (Bachelor of Arts, Concordia University), is a human rights consultant with the Canadian International Development Agency and research assistant to Dr. Mona Farrell, Associate Professor, Department of Education, Concordia University. Christopher Lyons (Baccalauréat ès arts, Université Concordia) est consultant en droits de la personne auprès de l'Agence canadienne de développement international et chargé de recherche du Dr.Mona Farrell, professeur agrégé du département des sciences de l'éducation de l'Université Concordia.

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Published

1994-01-01

How to Cite

Lyons, C., & Farrell, M. (1994). TEACHING TOLERANCE: MULTICUTURAL AND ANTI-RACIST EDUCATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 29(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8145

Issue

Section

Articles