ONTARIO AND QUEBEC SCHOOL PRINCIPALS: A COMPARATIVE STUDY OF LEADERSHIP ROLE PERCEPTIONS

Christian J. Fagueret

Abstract


This paper reports the results of a study focusing on school principals' differing perceptions of their leadership roles in majority or minority language school settings in the provinces of Ontario and Québec. Data were obtained from 455 randomly selected school principals across the two provinces. Four cultural and linguistic groups were identified. Respondents' self-reported scores on the Leadership Behavior Description Questionnaire (LBDQ - Form XII) were treated with multiple regression and the discriminant function to investigate differences between groups. Results suggest differences in leadership perceptions according to socio-linguistic group membershipm, differences that have practical implications.

RÉSUMÉ

Cette communication renvoie aux résultats d'une étude de la manière dont les directions d'écoles perçoivent leur rôle de leader éducationnel selon qu'elles pratiquent en milieu de langue officielle majoritaire ou en milieu de langue officielle minoritaire dans les provinces de l'Ontario et du Québec. Les données proviennent de la participation de 455 directions d'écoles de ces deux provinces choisies au hasard. Quatre groupes culturels et linguistiques ont été identifiés. Les scores que chaque participant et participante a obtenus en répondant soi-même au Questionnaire descriptif du comportement en leadership (LBDQ - Forme XII) ont été traités au moyen de la régression multiple et de l'application de la fonction discriminante afin de détecter les différences entre les groupes. Les résultats révèlent des différences de perceptions du leadership éducationnel des répondants selon leur groupe socio-linguistique, différences qui ont des implications d'ordre pratique pour la profession.

Full Text:

PDF