ONTARIO AND QUEBEC SCHOOL PRINCIPALS: A COMPARATIVE STUDY OF LEADERSHIP ROLE PERCEPTIONS
Abstract
This paper reports the results of a study focusing on school principals' differing perceptions of their leadership roles in majority or minority language school settings in the provinces of Ontario and Québec. Data were obtained from 455 randomly selected school principals across the two provinces. Four cultural and linguistic groups were identified. Respondents' self-reported scores on the Leadership Behavior Description Questionnaire (LBDQ - Form XII) were treated with multiple regression and the discriminant function to investigate differences between groups. Results suggest differences in leadership perceptions according to socio-linguistic group membershipm, differences that have practical implications. RÉSUMÉ Cette communication renvoie aux résultats d'une étude de la manière dont les directions d'écoles perçoivent leur rôle de leader éducationnel selon qu'elles pratiquent en milieu de langue officielle majoritaire ou en milieu de langue officielle minoritaire dans les provinces de l'Ontario et du Québec. Les données proviennent de la participation de 455 directions d'écoles de ces deux provinces choisies au hasard. Quatre groupes culturels et linguistiques ont été identifiés. Les scores que chaque participant et participante a obtenus en répondant soi-même au Questionnaire descriptif du comportement en leadership (LBDQ - Forme XII) ont été traités au moyen de la régression multiple et de l'application de la fonction discriminante afin de détecter les différences entre les groupes. Les résultats révèlent des différences de perceptions du leadership éducationnel des répondants selon leur groupe socio-linguistique, différences qui ont des implications d'ordre pratique pour la profession.Downloads
Published
1992-04-01
How to Cite
Fagueret, C. J. (1992). ONTARIO AND QUEBEC SCHOOL PRINCIPALS: A COMPARATIVE STUDY OF LEADERSHIP ROLE PERCEPTIONS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 27(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8038
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca