REVIEW OF RESEARCH ON EFFECTIVE SCHOOLS

Authors

  • Donovan F. Downer Memorial University

Abstract

Effective schools have been defined in terms of both academic achievement and character development; a definition which combines both concepts is most acceptable. Ten content and process factors of effective schools have been identified. Schools as organizations are paradoxical in being both loosely coupled and tightly coupled; effective schools have strong cultures, a process factor, and are therefore tightly coupled. Strong supportive school leadership by the principal mainly is the most important content factor of effective schools. Strong cultures permit principals to realize the main focus of effective schools while permitting much teacher autonomy. Effective principals promote strong cultures but also have roles of instructional leadership, internal change agent, program improver, and systematic problem solver. RÉSUMÉ Une bonne école se définit à la fois sur la base des résultats et du développement du caractère des ses élèves; une définition qui associe ces deux concepts et tout à fait acceptable. Dix facteurs structurels et méthodologiques des bonnes écoles ont été délimités. En tant qu'organisations, les écoles présentent le paradoxe d'être à la fois lâchement ou étroitement associées; les bonnes écoles ont une culture solide, un facteur méthodologique, et sont donc étroitement associées. Le dynamisme de la direction de l'école constitue le principal facteur structural d'une bonne école. Une solide culture permet au principal de réaliser l'objectif central des bonnes écoles tout en offrant une grande d'autonomie aux professeurs. Un bon principal préconise une culture solide, mais il doit également faire preuve d'un ascendant pédagogique, être un agent de changement interne, contribuer à l'aménagement des programmes et savoir résoudre les problèmes de façon systématique.

Author Biography

Donovan F. Downer, Memorial University

Donovan F. Downer is Associate Professor and Co-ordinator of Education at Sir Wilfred Grenfell College, Memorial University, Corner Brook, Newfoundland. He has had experience as a biologist, teacher, department head of science, principal, and science and mathematics program co-ordinator with two school boards. He has served in a number of executive roles with professional teacher organizations and he has worked on several curriculum projects in biology, environmental science, and computer studies. He is currently completing a book on the resettlementin 1959 of a small Newfoundland outport community. Donovan F. Downer est professeur agrégé et coordonnateur de l'éducation au Collège Sir Wilfred Grenfell, Université Memorial, à Corner Brook (Terre Neuve). Il a été biologiste, enseignant, directeur du département des sciences, principal et coordonnateur des programmes de sciences et de mathématiques dans deux commissions scolaires. Il a occupé un certain nombre de postes de direction au sein d'organisations professionnelles d'enseignants et il a travaillé à plusieurs projets de programmes de biologie, de sciences de l'environnement et d'informatique. Il achève actuellement un ouvrage sur le repeuplement en 1959 d'une petite communauté portuaire de Terre-Neuve.

Downloads

Published

1991-09-01

How to Cite

Downer, D. F. (1991). REVIEW OF RESEARCH ON EFFECTIVE SCHOOLS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 26(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7995

Issue

Section

Articles