Reports from the Field: READING AND WRITING WITH THE ALGONQUIN, CREE, MICMAC, AND MOHAWK: A LEARNING EXPERIENCE FOR McGILL INSTRUCTORS

Authors

  • Alayne Sullivan McGill University
  • Anne Douglas McGill University
  • Jean Mason McGill University
  • Lynn McAlpine McGill University
  • Carolyn Pittenger McGill University
  • Donna Lee Smith McGill University

Abstract

Control of their own educational systems by aboriginal peoples is the key to their social, economic, and cultural survival. During the '70s and '80s, considerable achievements were made in establishing some measure of local jurisdiction. This control has been manifested in a number of different ways: administration, finance, curriculum, and teacher training. This report describes what some mainstream instructors involved in an aboriginal teacher education program have learned about themselves and their aboriginal students. RÉSUMÉ Le contrôle par les peuples autochtones de leurs propres systèmes d'éducation est pour ces peuples la seule façon de survivre sur les plans social, économique et culturel. Au cours des années 1970 et 1980, de grands progrès ont été réalisés dans la mise en place d'un certain degré de pouvoir, qui s'est exercé dans divers domaines: administration, finances, programmes d'études et formation des enseignants. Ce rapport décrit ce que certains enseignants des programmes réguliers ont appris sur eux-mêmes et sur leurs élèves autochtones en participant à des programmes deformation des enseignants autochtones.

Author Biographies

Alayne Sullivan, McGill University

Alayne Sullivan, Anne Douglas, Jean Mason, Carolyn Pittenger, and Donna Lee Smith are Faculty lecturers in Effective Written Communication, a course in process-writing required by many McGill baccalaureate programs. Lynn McAlpine is Assistant Professor in the Faculty of Education, McGill University. She acts as program consultant for Native and Northem Education. Alayne Sullivan, Anne Douglas, Jean Mason, Carolyn Pittenger, et Donna Lee Smith sont chargées du cours intitulé Stratégies de rédaction; ce cours de rédaction est obligatoire dans le cadre d'un grand nombre de programmes de baccalauréat à McGill. Lynne McAlpine est professeur adjoint à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill. Elle est conseillère pédagogique en formation des maîtres autochtones.

Anne Douglas, McGill University

Alayne Sullivan, Anne Douglas, Jean Mason, Carolyn Pittenger, and Donna Lee Smith are Faculty lecturers in Effective Written Communication, a course in process-writing required by many McGill baccalaureate programs. Lynn McAlpine is Assistant Professor in the Faculty of Education, McGill University. She acts as program consultant for Native and Northem Education. Alayne Sullivan, Anne Douglas, Jean Mason, Carolyn Pittenger, et Donna Lee Smith sont chargées du cours intitulé Stratégies de rédaction; ce cours de rédaction est obligatoire dans le cadre d'un grand nombre de programmes de baccalauréat à McGill. Lynne McAlpine est professeur adjoint à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill. Elle est conseillère pédagogique en formation des maîtres autochtones.

Jean Mason, McGill University

Alayne Sullivan, Anne Douglas, Jean Mason, Carolyn Pittenger, and Donna Lee Smith are Faculty lecturers in Effective Written Communication, a course in process-writing required by many McGill baccalaureate programs. Lynn McAlpine is Assistant Professor in the Faculty of Education, McGill University. She acts as program consultant for Native and Northem Education. Alayne Sullivan, Anne Douglas, Jean Mason, Carolyn Pittenger, et Donna Lee Smith sont chargées du cours intitulé Stratégies de rédaction; ce cours de rédaction est obligatoire dans le cadre d'un grand nombre de programmes de baccalauréat à McGill. Lynne McAlpine est professeur adjoint à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill. Elle est conseillère pédagogique en formation des maîtres autochtones.

Lynn McAlpine, McGill University

Alayne Sullivan, Anne Douglas, Jean Mason, Carolyn Pittenger, and Donna Lee Smith are Faculty lecturers in Effective Written Communication, a course in process-writing required by many McGill baccalaureate programs. Lynn McAlpine is Assistant Professor in the Faculty of Education, McGill University. She acts as program consultant for Native and Northem Education. Alayne Sullivan, Anne Douglas, Jean Mason, Carolyn Pittenger, et Donna Lee Smith sont chargées du cours intitulé Stratégies de rédaction; ce cours de rédaction est obligatoire dans le cadre d'un grand nombre de programmes de baccalauréat à McGill. Lynne McAlpine est professeur adjoint à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill. Elle est conseillère pédagogique en formation des maîtres autochtones.

Carolyn Pittenger, McGill University

Alayne Sullivan, Anne Douglas, Jean Mason, Carolyn Pittenger, and Donna Lee Smith are Faculty lecturers in Effective Written Communication, a course in process-writing required by many McGill baccalaureate programs. Lynn McAlpine is Assistant Professor in the Faculty of Education, McGill University. She acts as program consultant for Native and Northem Education. Alayne Sullivan, Anne Douglas, Jean Mason, Carolyn Pittenger, et Donna Lee Smith sont chargées du cours intitulé Stratégies de rédaction; ce cours de rédaction est obligatoire dans le cadre d'un grand nombre de programmes de baccalauréat à McGill. Lynne McAlpine est professeur adjoint à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill. Elle est conseillère pédagogique en formation des maîtres autochtones.

Donna Lee Smith, McGill University

Alayne Sullivan, Anne Douglas, Jean Mason, Carolyn Pittenger, and Donna Lee Smith are Faculty lecturers in Effective Written Communication, a course in process-writing required by many McGill baccalaureate programs. Lynn McAlpine is Assistant Professor in the Faculty of Education, McGill University. She acts as program consultant for Native and Northem Education. Alayne Sullivan, Anne Douglas, Jean Mason, Carolyn Pittenger, et Donna Lee Smith sont chargées du cours intitulé Stratégies de rédaction; ce cours de rédaction est obligatoire dans le cadre d'un grand nombre de programmes de baccalauréat à McGill. Lynne McAlpine est professeur adjoint à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill. Elle est conseillère pédagogique en formation des maîtres autochtones.

Downloads

Published

1991-04-01

How to Cite

Sullivan, A., Douglas, A., Mason, J., McAlpine, L., Pittenger, C., & Smith, D. L. (1991). Reports from the Field: READING AND WRITING WITH THE ALGONQUIN, CREE, MICMAC, AND MOHAWK: A LEARNING EXPERIENCE FOR McGILL INSTRUCTORS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 26(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7980

Issue

Section

Articles