THE SINGLE-CHILD'S PERSONALITY DEVELOPMENT AND SCHOOL ADJUSTMENTS: SOME SUGGESTIONS FOR FUTURE RESEARCH

Authors

  • Y.L. Jack Lam Brandon University

Abstract

The controversial findings on the personality of the single-child has prompted the present writer to take a critical look at the state of the art in this domain. Among the shortcomings detected from research are the lack of coherent theories, heterogeneous sample selection, inadequate research designs, and the problems confronting some new methodology of research in the effort of synthesizing and comparing research findings. A conceptual schema is subsequently developed that outlines critical stages affecting personality development of the only-borns and their performance in school. It is hoped that through the longitudinal analysis, the modifying effects of the significant others on the personality of the single-child can be captured and inconsistent theories and findings can be integrated. RÉSUMÉ Les résultats controversés des recherches sur la personalité de l'enfant unique ont poussé l'auteur à jeter un regard critique sur les dernières parutions dans ce domaine. Citons, entre autres, les lacunes suivantes: manque de théories cohérentes, échantillons de sélection hétérogènes, conceptions de recherche inadéquates, problèmes qui surviennent avec certaines nouvelles méthodologies de recherche dans la synthétisation et la comparaison des résultats, etc. Un schéma conceptuel est développé par la suite qui définit les étapes critiques affectant le développement de la personnalité de l'enfant unique et son comportement en classe. Nous espérons que par le biais de l'analyse longitudinale, les effets modificateurs des "autres de grande importance" sur la personnalité de l'enfant unique peuvent être captés et que les théories et résultats inconsistants peuvent être intégrés.

Author Biography

Y.L. Jack Lam, Brandon University

Y.L. Jack Lam is a prof essor in the Department of Administration and Educational Services, Faculty of Education, Brandon University. He is also an adjunct professor in the Department of Educational Administration and Foundation, University of Manitoba. A writer of over 70 articles published in Canada, the United States, England, AustraIia, and Asia, Dr. Lam received the "Merit Award for Leadership in Education" from the Journal of Education, and the "Brandon University Senate Award of Excellence in Research." Y.L. Jack Lam est profeseur au département des services administratifs et pédagogiques de la faculté des sciences de l'éducation de l'Université Brandon. Il est également professeur auxiliaire au département d'administration pédagogique et de la fondation de la pédagogie de l'Université du Manitoba. Auteur de plus de 70 articles publiés au Canada, aux États-Unis, en Grande Bretagne, en Australie et en Asie, M. Lam a reçu le Merit Award for Leadership in Education du Journal of Education et le Prix d'excellence en recherche du Sénat de l'Université Brandon.

Downloads

Published

1991-04-01

How to Cite

Lam, Y. J. (1991). THE SINGLE-CHILD’S PERSONALITY DEVELOPMENT AND SCHOOL ADJUSTMENTS: SOME SUGGESTIONS FOR FUTURE RESEARCH. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 26(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7977

Issue

Section

Articles