SCHOOL-BASED ASSESSMENT RESEARCH IN THE PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA

Authors

  • Joseph C. LaVoie University of Nebraska at Omaha

Abstract

School-based assessment, as we know it, does not occur in the People's Republic of China. Assessment procedures, primarily achievement tests, are used for placement purposes in select schools. Some psychological testing is done with young children to detect learning disabilities. Several psychological tests are available, but they are not widely used. Research in the areas of intellectual, personality, clinical, and achievement assessment is reviewed in this paper. Given the lack of psychological services for schools, the role of teachers in the evaluation process is discussed with respect to educational philosophy in the People's Republic of China. The impact ofrecent events in China on the educational system is also discussed. RÉSUMÉ L'évaluation en milieu scolaire telle que nous la connaissons, ne se pratique pas en République populaire de Chine. Les modalités d'évaluation, essentiellement les tests de niveau, servent à placer les élèves dans certaines écoles. Certains tests psychologiques sont administrés aux jeunes enfants pour dépister les troubles d'apprentissage. Plusieurs tests psychologiques existent, mais leur emploi est loin d'être généralisé. L'auteur du présent article analyse les recherches qui se font dans les domaines des tests d'intelligence, de personnalité, de niveau et des tests cliniques. Compte tenu de l'absence de services psychologiques dans les écoles, le rôle des enseignants dans le processus d'évaluation est analysé par rapport aux principes de l'éducation en République populaire de Chine. L'auteur aborde également l'impact des récents événements qui se sont produits en Chine sur le système éducatif.

Author Biography

Joseph C. LaVoie, University of Nebraska at Omaha

Joseph C. LaVoie (Ph.D., University of Wisconsin-Madison) is a professor of developmental psychology in the Department of Psychology, University of Nebraska at Omaha. Professor LaVoie's research interests are in social and personality development in children and adolescents, specifically peer relations, social competence and its relation to academic performance, and individuation processes in adolescence. His interest in school psychological services in the People's Republic of China is the resu1t of a six-month assignment in China as a visiting scholar, and his doctoral studies in cultural anthropology. Joseph C. LaVoie (Ph.D., Université du Wisconsin-Madison) enseigne la psychologie du développement au département de psychologie du l'Université du Nebraska, à Omaha. Ses recherches portent sur le développement social et le développement du caractère des enfants et adolescents, notamment sur les relations entre pairs, les compétences sociales et leur corrélation avec les résultats scolaires et les processus d'individuation chez les adolescents. Son intérêt pour les services psychologiques scolaires en République populaire de Chine est le fruit d'un séjour de six mois qu'il a effectué en Chine à titre de chercheur invité et de ses études de doctorat sur l'anthropologie culturelle.

Downloads

Published

1990-01-01

How to Cite

LaVoie, J. C. (1990). SCHOOL-BASED ASSESSMENT RESEARCH IN THE PEOPLE’S REPUBLIC OF CHINA. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 25(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7897

Issue

Section

Articles