SCHOOL-BASED ASSESSMENT RESEARCH IN CANADA

Authors

  • Donald H. Saklofske University of Saskatchewan
  • Henry L. Janzen University of Alberta

Abstract

School-based assessment practices in Canada share many similarities with the United States. The place of testing in the larger assessment process is still seen as very important and school psychologists are frequently requested to administer intelligence, personality, and achievement measures to school children. This has resulted in using tests developed in other countries and, at times, modifying or standardizing them for use here or developing Canadian tests. Teacher-made tests are most preferred by teachers for the assessment of student achievement. Emerging trends in education will require some changes in the way assessments are conducted and an increased recognition of the importance of cognitive processes being assessed by educational personnel. RÉSUMÉ Les méthodes d'évaluation en milieu scolaire au Canada ont de nombreux points en commun avec celles des États-Unis. L'importance des tests dans le processus d'évaluation global est toujours perçue comme essentielle et les psychologues scolaires sont fréquemment tenus d'administrer aux écoliers des tests d'intelligence, de personnalité et de niveau. Cela explique qu'on se serve de tests mis au point dans d'autres pays et qu'on les modifie ou qu'on les normalise parfois pour le Canada ou que l'on conçoive des tests résolument canadiens. Les tests conçus par des professeurs ont la faveur des enseignants pour le contrôle des progrès des élèves. Les orientations futures de l'éducation nécessiteront d'apporter certains changements à la conduite des évaluations et de faire reconnaître au personnel scolaire l'importance des processus cognitifs qu'ils évaluent.

Author Biographies

Donald H. Saklofske, University of Saskatchewan

Donald H. Saklofske received his Ph.D. from the University of Calgary and is currently a professor in the Educational Psychology Department at the University of Saskatchewan. He has published papers on intelligence, personality and assessment and recently co-edited a book on individual differences. Donald H. Saklofske a obtenu son doctorat à l'Université de Calgary et il enseigne actuellement au département de psychologie éducationnelle à l'Université de Saskatchewan. Il a publié des articles sur l'intelligence, le caractère et l'évaluation et a récemment coédité un livre sur les différences individuelles.

Henry L. Janzen, University of Alberta

Henry L. Janzen received his Ph.D. from the University of Calgary. He is a professor in the Department of Educational Psychology at the University of Alberta, Director of the Psychological Testing Center at the Faculty of Education, Clinical Services, and a consulting school psychologist Dr. Janzen is active in many psychological associations, has published extensively, and is co-host of the radio program That's Living at CJCA 930. Henry L. Janzen a obtenu son Ph.D. à l'Université de Calgary. Il est professeur au département de psychologie éducationnelle de l'Université d'Alberta, directeur du centre de tests psychologiques des services cliniques de la faculté des sciences de l'éducation et psychologue scolaire-conseil. Il est membre de nombreuses associations de psychologie, a publié de nombreux ouvrages et est le coanimateur de l'émission That's Living diffusée sur les ondes de CJCA 930.

Downloads

Published

1990-01-01

How to Cite

Saklofske, D. H., & Janzen, H. L. (1990). SCHOOL-BASED ASSESSMENT RESEARCH IN CANADA. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 25(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7896

Issue

Section

Articles