ALFRED NORTH WHITEHEAD'S APPROACH TO EDUCATION: IMPLICATIONS FOR RELIGIOUS EDUCATION

Authors

  • Brennan R. Hill Xavier University

Abstract

This article examines Alfred North Whitehead's educational theories with an eye on what implications these theories might have for contemporary religious education. Two central themes in Whitehead's theory of education will be explored: 1) education as self-creation, and 2) education as a holistic experience. RÉSUMÉ Dans cet article, l'auteur examine les théories pédagogiques d'Alfred North Whitehead en s'interrogeant sur les conséquences que ces théories pourraient avoir sur l'éducation religieuse contemporaine. Il étudie deux thèmes centraux dans la théorie de l'éducation de Whitehead: 1) l'éducation en tant qu'autocréation, et 2) l'éducation en tant qu'expérience holistique.

Author Biography

Brennan R. Hill, Xavier University

Brennan R. Hill was educated at Cambridge University, Catholic University of America and Marquette University where he received bis Ph.D. in Religious Studies. He is presently Assistant Professor of Theology and Religious Education at Xavier University in Ohio. His most recent publication, Key Dimensions of Religious Education, is published by St Mary's Press. Brennan R. Hill a fait ses études à l'université de Cambridge, à l'université catholique d'Amérique et à l'université Marquette ou il a obtenu un doctorat en théologie. Il est actuellement professeur adjoint de théologie et d'éducation religieuse à l'université Xavier. Son ouvrage le plus récent, Key Dimensions of Religious Education, est publié aux presses St Mary's.

Downloads

Published

1988-01-01

How to Cite

Hill, B. R. (1988). ALFRED NORTH WHITEHEAD’S APPROACH TO EDUCATION: IMPLICATIONS FOR RELIGIOUS EDUCATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 23(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7790

Issue

Section

Articles