MULTICULTURAL TEACHING: CRITICAL-REFLECTIVE APPROACHES

Authors

  • David Piper University of Calgary

Abstract

There has been a growing recognition of the need for teachers to examine and to come to greater understanding about multicultural policies in Canada. What is less clear, however, is the kind of approach which best facilitates multicultural awareness. It is argued that Critical Pedagogy (as developed by Giroux, following Freire) provides a promising new framework for the consideration of multicultural ideology and for comparison between this and alternatives such as the anti-racist ideology being currently promoted within the British educational system. It is concluded that the processes of critical reflection are crucial to greater understanding of multiculturalist ideology, in the context of which multiethnic education in Canada is currently being developed. RÉSUMÉ On admet de plus en plus la nécessité pour les professeurs d'étudier et d'approfondir les politiques multiculturelles du Canada. Ce qui est moins clair, par contre, c'est le type de démarches qui favorisent la prise de conscience multiculturelle. Les auteurs soutiennent que la pédagogie critique (telle que développée par Giroux, à la suite de Freire) offre un nouveau schéma prometteur pour l'étude de l'idéologie multiculturelle et pour sa comparaison aux autres options telles que l'idéologie anti-raciste que prone actuellement le système d'enseignement britannique. L'auteur conclut que les processus de réflexion critique sont cruciaux si l'on veut parvenir à une meilleure compréhension de l'idéologie multiculturelle dont s'inspire actuellement le développement de renseignement multi-ethnique au Canada.

Author Biography

David Piper, University of Calgary

David Piper currently teaches courses in special education and psycholinguistics in the department of Educational Psychology at the University of Calgary. He has experience in teaching English as a Second Language both in Britain and Western Canada, and is interested in all aspects of language development and language education. He is currently conducting research on writing development in a multi-ethnic grade 2 class in Calgary. David Piper est actuellement chargé de cours d'éducation spéciale et de psycholinguistique au département de psychopédagogie de l'université de Calgary. Il a enseigné l'anglais langue seconde en Grande-Bretagne et dans l'Ouest du Canada et s'intéresse à tous les aspects du développement linguistique et de l'enseignement des langues. Il fait actuellement des recherches sur le développement de l'écriture dans une classe multi-ethnique de deuxième année à Calgary.

Downloads

Published

1988-01-01

How to Cite

Piper, D. (1988). MULTICULTURAL TEACHING: CRITICAL-REFLECTIVE APPROACHES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 23(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7785

Issue

Section

Articles