THE PUBLIC SCHOOL MYTH: QUEBEC EDUCATION 1875-1960

Authors

  • Roger Magnuson McGill University

Abstract

This article argues that Quebec public education, as measured by conventional criteria, was more fiction than fact before 1960. Specifically, it is charged that those who ruled education were neither accountable to the public nor representative of it. In addition, it is alleged that public education was unaccommodating to immigrant and minority groups. RÉSUMÉ L'auteur de cet article soutient que le système d'éducation publique du Québec, mesuré selon les critères classiques, relevait plus de la fiction que de la réalité avant 1960. L'auteur affrrme notamment que les personnes qui régissaient ce système n'avaient aucun compte à rendre au public ni ne le représentaient. En outre, il semblerait que ce système d'éducation publique défavorisait les immigrants et les groupes minoritaires.

Author Biography

Roger Magnuson, McGill University

Roger Magnuson is Professor and Graduate Program Director in History of Education and Comparative Education in the Department of Administration and Policy Studies in Education at McGill University. His primary research interest is in Quebec Education. Roger Magnuson est professeur et directeur du programme d'études supérieures en histoire de l'éducation et en éducation comparée au département d'administration et de politiques scolaires à l'université McGill. Il s'intéresse avaint tout à l'éducation au Québec.

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Published

1987-01-01

How to Cite

Magnuson, R. (1987). THE PUBLIC SCHOOL MYTH: QUEBEC EDUCATION 1875-1960. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 22(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7719

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