EDUCATIONAL ADMINISTRATION WITH CONSCIENCE: SEEKING THE "TRUTH"
Abstract
Educational Administration is a discipline and, such as for all disciplines, one of its purposes is that of approaching the truth. Schooling institutions ideally are all about "the pursuit of truth." But truth is not always recognized as that when found. In this article the authors claim that we know the basic facts about Educational Administration in liberal democratic societies. Truth is in our conscience. The reality is that educational administration is rooted in the Judaeo-Christian religion just as is much of the society. The conscience of educational administrators reflects a Judaeo-Christian belief system. This then would suggest that the educational administrator who practices the principles of this belief system will be congruent with society. However, many in the discipline - both educational practitioners and theorists - appear not to accept this idea. Acknowledging the arguments against the notion of "absolute truth" and problems in interpreting and promoting religion, the authors develop the stance that the educational administrator whose system of beliefs and values are derived from the Judaeo-Christian faith is the one who will be most effective. He would act with the appropriate mix of conscience, logic, and will-power. The writings of such individuals as Barnard, Neuhaus, W. Walker, and Frye are drawn upon for support. The piece concludes with a statement on the importance of leadership in education and some suggestions for the future development of both educational administration theory and practice. In the main this article addresses a theme which many scholars would just as soon pretend does not exist. Reality tells us otherwise. RÉSUMÉ L'administration scolaire constitue une discipline, et à l'instar de toutes les disciplines, l'un de ses objectifs est la quête de la vérité. Les établissements d'enseignement visent tous, idéalement parlant, à la poursuite de la vérité. Mais la vérité n'est pas toujours perçue comme telle lorsqu'on la découvre. Dans cet article, les auteurs affirment que nous connaissons les éléments de base de l'administration scolaire dans les démocraties libérales. La vérité réside dans notre conscience. La réalité est que l'administration scolaire est enracinée dans la religion judéo-chrétienne au même titre qu'une bonne partie des éléments de la société. La conscience des administrateurs scolaires reflète un système de croyances judéo-chrétiennes. L'on pourrait en conclure que l'administrateur scolaire qui observe les principes de ce système de croyances est d'accord avec la société. Toutefois, un grand nombre des membres de cette discipline, à la fois des éducateurs et des théoriciens, semblent réfuter cette idée. Reconnaissant les arguments qui contrent la notion de vérité absolue et les problèmes que posent l'interprétation et la promotion de la religion, les auteurs soutiennent que l'administrateur scolaire dont le système de croyances et de valeurs est tiré de la foi judéo-chrétienne est celui que réussira le mieux dans son métier. Il agit en effet avec le dosage de conscience, de logique et de volonté voulu. Les auteurs s'appuient sur les écrits de Barnard, Neuhaus, W. Walker et Frye pour étayer leur argumentation. L'article se termine par une déclaration sur l'importance du leadership en éducation et par certaines suggestions sur l'évolution future de la théorie et de la pratique de l'administration scolaire. Dans l'ensemble, cet article aborde un thème dont bien des universitaires aimeraient autant ignorer l'existence. Mais la réalité nous affirme le contraire.Downloads
Published
1986-04-01
How to Cite
Thom, D. J., & Klassen, D. (1986). EDUCATIONAL ADMINISTRATION WITH CONSCIENCE: SEEKING THE "TRUTH". McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 21(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7700
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca