FACULTY AND CURRICULUM DEVELOPMENT: A McGILL PROJECT IN ECUADOR

Réal Boulianne, Cynthia Weston

Abstract


The authors spent some thirty weeks at the Universidad de Guayaquil, Ecuador, between 1983 and 1985. The project, sponsored by the CanadianInternational Development Agency, was aimed at improving university teaching and initiating curriculum reform. Over the three years, seven professional development courses were offered to professors in education, medicine, engineering, and architecture. The frameworks of two centres to improve university teaching were established. An extensive survey evaluating the curriculum of the Facultad de Filosofia, Letras, y Ciencias de la Educacion (Faculty of Education) was prepared. Based on these results, some specific recommendations for curriculum change were made and some initial steps were taken to get the process underway.

RÉSUMÉ

Les auteurs ont passé quelque 30 semaines à l'Universidad de Guayaquil en Équateur entre 1983 et 1985. Ce projet, financé par l'Agence Canadienne de Développement International, avait pour but de parfaire l'enseignement universitaire et d'amorcer une réforme des programmes d'etudes. Au cours de ces trois années, sept cours de perfectionnement professionnel ont été offerts aux professeurs de sciences de l'éducation, de médecine, de génie et d'architecture. On a conçu les bases de deux centres visant à parfaire l'enseignement universitaire. On a d'autre part préparé une enquête importante pour évaluer les programmes d'études de la Facultad de Filosofia, Letras y Ciencias de la Education. D'après ces résultats, plusieurs recommandations sur les changements à apporter aux programmes ont été formulées et des mesures preliminaires ont été prises pour mettre le programme en route.

Full Text:

PDF