AUGMENTATIVE COMMUNICATION SYSTEMS: COMMUNICATING WITH THE NON-VOCAL HANDICAPPED - PART 1

Authors

  • Jim Desson Protestant School Board of Greater Montreal

Abstract

Individual development is briefly outlined as the interdependent development of five skill areas: language, cognition, social, perceptual-motor, and psycho-spiritual / moral. In the context of this model augmentative communication systems for non-vocal severe1y handicapped people are reviewed. Symbol definition, prerequisite skills, and sorne criteria for the selection of an appropriate symbol system are discussed. There is also a review of representational, abstract, and symbolic language code systems for non-vocal severe1y handicapped people. (Editor's note: This article is part one of a two-part series. Part II will appear in the Spring 1985 issue.) RÉSUMÉ Le développement personnel est brièvement présenté comme le développement inter-dépendant de cinq aptitudes: linguistiques, cognitives, sociales, perceptuelles-motrices et psychospirituelles / morales. Dans le cadre de ce modèle, des sysoemes de communication augmentatifs à l'intention des muets gravement handicapés sont examinés. La définition des symboles, les facultés requises et certains critères servant à sélectionner un sysoeme de symboles adéquat sont absordés. On examine également les systèmes de code linguistique représentatif, abstrait et symbolique pour les muets gravement handicapés.

Author Biography

Jim Desson, Protestant School Board of Greater Montreal

Jim Desson is a special education teacher for the handicapped with the Protestant School Board of Greater Montreal. At present he works at the Alexander Pavilion of the Montreal Children's Hospital. His interests are poetry writing, serving the handicapped, and the social implications of modern technologies, primarily computers. Jim Desson est professeur d'éducation spéciale pour les handicapés au Bureau des Ecoles Protestantes du Grand Montréal. Il travaille actuellement au pavillon Alexandre de l'Hôpital de Montréal pour enfants. Il s'intéresse à la poésie, aux services des handicapés, et aux implications sociales des technologies modernes, notamment des ordinateurs.

Downloads

Published

1985-01-01

How to Cite

Desson, J. (1985). AUGMENTATIVE COMMUNICATION SYSTEMS: COMMUNICATING WITH THE NON-VOCAL HANDICAPPED - PART 1. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 20(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7601

Issue

Section

Articles