THE EVOLUTION OF THE IDEA OF REASON AND ITS EDUCATIONAL CONSEQUENCE

Authors

  • Philip L. Smith Ohio State University

Abstract

Anyone educated in any way in the classics, whether of our own language or of the ancient world, must ever since have had the uneasy recognition that ideas are not what they used to be - to put it pretty cautiously. Universal truth was once a powerful notion, yet who uses it now? Even reason no longer enjoys its once unchallenged status in universities and schools - which is not to say that it does not permeate the atmosphere of those places. Smith asks whether education is able, through reason, to do more than adjust us to the status quo. Answering that question, he outlines the manner in which reason, interpreted as the "force of the better argument," may be used to liberate us, as of course education should. RÉSUMÉ Quiconque a étudié les auteurs classiques, que ce soit dans notre langue ou qu'il s'agisse des auteurs de l'Antiquité, doit depuis avoir fait la pénible constatation que les idées ne sont plus ce qu'elles étaient, pour dire les choses avec circonspection. La réalité universelle était jadis une notion puissante, mais qui l'utilise de nos jours? Même la raison ne jouit plus de son statut jadis incontesté dans les universistés et les écoles, ce qui revient à dire qu'elle ne pénètre plus l'atmosphère de ces lieux. Smith se demande si l'éducation est capable, à travers la raison, de faire davantage que de nous ajuster au statu quo. Répondant à cette question, il souligne la façon dont la raison, interprétée comme la force du meilleur argument, peut servir à nous libérer, tout comme l'éducation devrait le faire.

Author Biography

Philip L. Smith, Ohio State University

Philip L. Smith has published two books on thought and values in education, as well as numerous articles in journals like the Philosophical Review and the International Philosophical Quarterly. He is an associate professor in philosophy of education at Ohio State University, and presides at meetings of the special philosophy groups of the Midwest region and of the AERA. His books are entitled Sources of Progressive Thought in American Education (1980) and The Problem of Values in Educational Thought (1982). Philip L. Smith a publié deux ouvrages sur la pensée et les valeurs en matière d'éducation ainsi que de nombreux articles dans les revues telles que la Philosophical Review et l'International Philosophical Quarterly. Il est professeur agrégé de philosophie de l'éducation à l'université d'état d'Ohio et il préside aux réunions des groupes philosophiques spéciaux de la région du Midwest et de l'AERA. Ses livres ont pour titres "Sources of Progressive Thought in American Eduation" (1980) et "The Problem of Values in Educational Thought" (I982).

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Published

1984-04-01

How to Cite

Smith, P. L. (1984). THE EVOLUTION OF THE IDEA OF REASON AND ITS EDUCATIONAL CONSEQUENCE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 19(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7565

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