"MADNESS WITH A METHOD": ON HUMANISTIC METAPHORS AND EDUCATIONAL RESEARCH

Geoffrey Milburn

Abstract


When metaphors from the arts are applied to studies in education they can have a startling and exhilarating effect on those for whom the time-honoured approach of the social sciences seems to have rather missed the point. Did we not use to say that teaching was an art? And a metaphor in any circumstances (before it becomes a cliché) has the potential of bringing to bear on a topic the several benefits of clarity, force, and grace. But, Milburn warns, these rhetorical effects have their temptations and their dangers, as the few writings on curriculum that use humanistic metaphors have begun to show. Some polemicists have yielded to the temptations; and others need to become aware of the dangers of new metaphor both in logic and in practicality, for there can be deep-seated resistance among practitioners to ideas emanating from the fine arts.

RÉSUMÉ

Lorsqu'on émprunte des métaphores aux arts pour les appliquer aux études sur l'éducation, cela peut avoir un effet déconcertant et grisant sur ceux pour qui les sciences sociales semblent n'avoir rien compris. Ne disait-on pas autrefois que l'enseignement était un art? Et une métaphore (avant qu'elle ne devienne un cliché) a toujours le pouvoir d'apporter à un sujet les avantages de la clarté, de la force et de la grâce. Mais Milburn nous prévient que ces effets rhétoriques ont leurs tentations et leurs dangers, comme en témoignent les quelques écrits sur les programmes d'études qui se servent de métaphores humanistes. Certains polémistes ont déjà succombé à la tentation; quant aux autres, il faut qu'ils prennent conscience des dangers des nouvelles métaphores tant du point de vue logique que pratique, car les praticiens sont particulièrement réfractaires aux idées qui émanent des beaux-arts.

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