THE EDUCATIONAL PROJECT: FROM POLICY TO PRACTICE

Authors

  • Gary Anderson McGill University
  • Jayne M. Rahming McGill University

Abstract

In Quebec, the reform movements of the early 1960's precipitated dramatic changes throughout the educational system: the regrouping of schools into larger districts, the evolution of the comprehensive secondary school, the introduction of the CEGEP level, and the expansion of the university system. Control of the system has shifted from such institutions as the Church to such groups as elected commissioners, professional unions, and a centralized government bureaucracy. Curriculum has not only expanded into new levels and content areas, but is under continuing revision. Not entirely satisfied with these major reforms, the MEQ (Ministère de l'Education du Québec) has developed the concept of the Educational Project. What is the Educational Project and what is its relevance within English-speaking communities in Quebec? It is our assumption that the concept, though explicit in its intention to situate the school more firmly within its milieu, has been subjected to varying interpretations and remains ambiguous in its application. Additionally, there exists a need for interpreting educational policies primarily intended for francophone schools to the context of English language school systems. While much of the language associated with the Educational Project (i.e. transparence, cohérence, proche du vécu de l'élève) can perhaps be translated, it remains uncertain whether such notions of policy are easily assimilated within the context of educational thought as it currently exists in the English language community. RÉSUMÉ Au Québec les mouvements réformistes du début des années 1960 ont précipité des changements spectaculaires dans tout le système d'enseignement. Regroupement d'écoles en districts plus importants, évolution du cycle secondaire complet, adoption du niveau CEGEP et expansion du système universitaire. Le contrôle du système qui était exercé en grande partie par l'Eglise est passé entre les mains de groupes tels que des commissaires élus, des syndicats professionnels et une bureaucratie gouvernementale centralisée. Les programmes d'études n'ont pas seulement été simplement élargis mais ils font l'objet de remaniements constants. Pas entièrement satisfait de ces réformes majeures, le ministère de l'Education du Québec a élaboré le concept du projet d'enseignement. Qu'est-ce que ce projet d'enseignement et quel intérêt présente-t-il pour la communauté anglophone du Québec? Nous estimons que ce concept, même si son intention d'asseoir l'école plus fermement dans son milieu est explicite, a fait l'objet de diverses interprétations et qu'il demeure ambigu dans son application. De plus, il est nécessaire d'interpréter les politiques éducatives qui visent avant tout les écoles francophones par rapport au contexte du système des écoles anglophones. Même si une bonne partie de la phraséologie de ce projet d'enseignement (transparence, cohérence, proche du vécu de l'élève) peut sans doute être traduit, il n'est pas certain que ces notions de politique soient facilement assimilables dans le contexte de la pensée éducative telle qu'elle s'exprime actuellement dans la communauté anglophone.

Author Biographies

Gary Anderson, McGill University

Gary Anderson specialises in policy research and evaluation. He has been studying in Quebec school systems such things as school dropouts and second-language learning, and in the international sphere such things as planning and evaluating resource development in various parts of Africa and the Caribbean. (Director of the Office of Research on Educational Policy -O.R.E.P.- and Associate Professor in the Department of Administration and Policy studies in Education.) Gary Anderson se spécialise dans le domaine de l'évaluation et de la recherche en matière de politique scolaire. Dans le cadre des systèmes scolaires québécois, il a étudié le phénomène des abandons scolaires et de l'apprentissage d'une langue seconde; au niveau international, il a étudié la planification et l'évaluation du développement des ressources dans diverses parties de l'Afrique et des Caraibes. (Directeur du bureau de recherche en politique scolaire O.R.E.P. et professeur agrégé au département d'administration et de politiques scolaires.)

Jayne M. Rahming, McGill University

Jayne M. Rahming studies the cognitive processes involved in bilingualism and sescond-Ianguage learning, and has been involved in educational policy studies on a wide range of topics both within and outside Quebec. (Doctoral student in the Department of Educational Psychology at McGill University.) Jayne M. Rahming poursuit des études sur les processus cognitifs dans l'apprentissage d'une langue seconde et le bilinguisme. Elle a participé dans le département d'Administration scolaire à de nombreux travaux et recherches menés soit au Québec soit ailleurs. Elle est étudiante en doctorat au département de Psychopédagogie de l'Université McGill.

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Published

1983-04-01

How to Cite

Anderson, G., & Rahming, J. M. (1983). THE EDUCATIONAL PROJECT: FROM POLICY TO PRACTICE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 18(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7504

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