MONTREAL TEACHERS IN TRANSITION SINCE 1967
Abstract
One is never far away from the sounds of battle in the Quebec school of today. When "the sleeping giant" of Quebec finally arose, there followed year alter year in public education of confused alarms of struggle and flight, each hot on the heels of the last, each rising still to the same pitch and tone though the battle cries now differ. Has there been any real change in the school? Are those armies, clashing in the night, as ignorant as they were? In the decade past, Donald Peacock embodied for many the persona of the militant Protestant teacher, as he led the members of his union into unprecedented confrontations and alliances, turning their conceptions of friend and foe upside down. Here, with characteristic terseness, he reflects on what was accomplished in those heady years before the current headaches began. RÉSUMÉ Dans le système scolaire québécois d'aujourd'hui, l'on n'est jamais très loin des cris du combat. Lorsque le "géant endormi" québécois s'est finalement réveillé, le système d'enseignement public a retenti année après année des cris confus de la bataille, chacun suivant l'autre de près, chacun atteignant la même intensité même si le cri différait. Y a-t-il eu de véritables changements à l'école? Est-ce que ces armées qui s'affrontent dans la nuit sont aussi ignorantes qu'elles l'étaient? Depuis dix ans, Donald Peacock incarne pour beaucoup le type même du professeur protestant militant, après avoir entraîné les membres de son syndicat dans des affrontements et des alliances sans précédent, et avoir retourné sens dessus dessous leur notion de l'amitié et de l'inimitié. Ici, avec une brusquerie qui lui est propre, il médite sur ce qui s'est réalisé au cours des années qui ont précédé la situation problématique actuelle.Downloads
Published
1983-01-01
How to Cite
Peacock, D. (1983). MONTREAL TEACHERS IN TRANSITION SINCE 1967. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 18(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7490
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca