“Why we don’t go to school on Fridays᾿ On youth participation through photo voice in rural KwaZulu-Natal (« Pourquoi nous faisons l'école buissonnière le vendredi » Participation des jeunes qui veulent se faire entendre par la photo ...)

Authors

  • Claudia Mitchell Faculty of Education, McGill University
  • Jean Stuart University of KwaZulu-Natal
  • Relebohile Moletsane University of KwaZulu-Natal
  • Callistus Bheka Nkwanyana KwaZulu-Natal Department Provincial Government

Keywords:

youth participation, absenteeism, photo voice project, life skills, edutainment, taking action

Abstract

Abstract. In this article, we draw on the example of the Friday Absenteeism Project, a photo voice project with sixth grade learners in a rural KwaZulu-Natal school, to interrogate the nature of participatory process and cultural production. In so doing, we explore a number of critical issues related to youth participation, including ethics, citizenship and democracy, false promises, life skills and youth participation, links to media, edutainment, art and social change, participation, and taking action. « Pourquoi faisons l'école buissonnière le vendredi » Participation des jeunes qui veulent se faire entendre par la photographie au KwaZoulou-Natal rural RÉSUMÉ. Dans cet article, nous nous fondons sur l’exemple du projet Friday Absenteeism (absentéisme du vendredi), un projet qui donne un appareil photo à des élèves de sixième année dans une école rurale du KwaZoulou-Natal dans le but se faire entendre. Nous nous interrogeons sur la nature du processus participatif et de la production culturelle. Ainsi, nous explorons un nombre de questions critiques liées à la participation des jeunes dont l’éthique, la citoyenneté et la démocratie, les fausses promesses, les connaissances pratiques et la participation des jeunes, les liens avec les médias, le divertissement éducatif, l’art et le changement social, la participation et l’action concrète.

Author Biographies

Claudia Mitchell, Faculty of Education, McGill University

Claudia Mitchell is a James McGill Professor in the Faculty of Education, McGill University, and an Honorary Professor in the School of Language, Literacies, Media and Drama Education, University of KwaZulu-Natal, South Africa. Claudia Mitchell est titulaire de la chaire James McGill à la faculté des Sciences de l’éducation à l’Université McGill en plus d’être professeure honoraire à la School of Language, Literacies, Media and Drama Education, de l’Université du KwaZoulou-Natal, Afrique du Sud.

Jean Stuart, University of KwaZulu-Natal

Jean Stuart is a lecturer in the School of Language, Literacies, Media and Drama Education, University of KwaZulu-Natal, South Africa. Jean Stuart est conférencier à la School of Language, Literacies, Media and Drama Education, Université du KwaZoulou-Natal, Afrique du Sud.

Relebohile Moletsane, University of KwaZulu-Natal

Relebohile Moletsane is an associate professor and the Deputy-Dean of Research in the Faculty of Education, University of KwaZulu-Natal, South Africa. Relebohile Moletsane est professeur agrégé et est doyen adjoint en recherche à la faculté des Sciences de l’éducation à l’Université du KwaZoulou-Natal, Afrique du Sud.

Callistus Bheka Nkwanyana, KwaZulu-Natal Department Provincial Government

Callistus Bheka Nkwanyana, a former principal with KwaZulu-Natal Department of Education, now works in the Office of the Premier, KwaZulu-Natal Provincial Government. Callistus Bheka Nkwanyana, ancien directeur du ministère de l’Éducation du KwaZoulou-Natal, travaille maintenant au bureau du premier ministre du gouvernement de la province du KwaZoulou-Natal.

Downloads

How to Cite

Mitchell, C., Stuart, J., Moletsane, R., & Nkwanyana, C. B. (2007). “Why we don’t go to school on Fridays᾿ On youth participation through photo voice in rural KwaZulu-Natal (« Pourquoi nous faisons l’école buissonnière le vendredi » Participation des jeunes qui veulent se faire entendre par la photo .). McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 41(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/740

Issue

Section

Articles