A New Direction for Multiple Literacy Education (Une nouvelle orientation pour l'enseignement de la littératie multiple)
Keywords:
literacy, multiple literacy, educational reform, media literacy, technological literacy, knowledge economy, skills, standpoint theoryAbstract
ABSTRACT. A broader view of literacy has emerged as part of the larger debate about educational reform across the globe. Many now argue that availing children with additional skills in technological and media literacy will foster creativity, motivate youth, and improve their economic opportunities while increasing the core of high skilled labourers available to meet the needs of the “knowledge᾿ economy. From Canada and England to Australia and New Zealand, media literacy has become part of the core curriculum. Within the U.S., implementation of reform in this vein has been slow and a number of informal education institutions have stepped in to meet the perceived need, augmenting the core curriculum with media literacy and production opportunities. Yet there are serious questions about what skills the children are actually learning and whether the literacy discourse is yet another attempt at ignoring persistent educational inequalities along the lines of gender, race, and class. In this paper, we consider the viability of combining critical media literacy with standpoint theory to strengthen the multiliteracies movement, offering a more critical and empowering pedagogy. To this end, we analyze an exemplary site of this approach in Los Angeles. Une nouvelle orientation pour l'enseignement de la littératie multiple RÉSUMÉ. Une vision plus large de la littératie s’est élevée dans le cadre du débat plus vaste de la réforme de l’enseignement dans le monde entier. Bon nombre avancent maintenant que le fait de faire profiter les enfants d’aptitudes additionnelles en technologie et en média nourrira leur esprit créatif, les motivera et améliorera leur situation économique, tout en augmentant la base des travailleurs hautement qualifiés qui pourront répondre aux besoins de l’économie « du savoir ». Du Canada à l’Angleterre en passant par l’Australie et la Nouvelle-Zélande, la médiatique fait partie du programme de base. Aux États-Unis, la mise en œuvre de réformes allant dans ce sens est lente et un nombre d’institutions d’enseignement non institutionnel a emboîté le pas afin de répondre au besoin perçu, en ajoutant au programme de base des possibilités en étude des médias et de production. Pourtant, il y a de sérieuses questions à propos du type d’aptitudes que les enfants apprennent réellement et on se demande si le discours de la littératie représente une autre tentative de ne pas tenir compte des inégalités qui persistent dans l’éducation relativement au sexe, à la race et à la classe sociale. Dans cet essai, nous prendrons en considération la viabilité de combiner de la médiatique critique avec un point de vue théorique afin de renforcer le mouvement des enseignements multilittératiques, en offrant une pédagogie plus critique et plus stimulante. À cette fin, nous analysons un site exemplaire de cette approche, situé à Los Angeles.Downloads
How to Cite
Van Heertum, R., & Share, J. (2007). A New Direction for Multiple Literacy Education (Une nouvelle orientation pour l’enseignement de la littératie multiple). McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 41(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/739
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca