PARTICIPANT OBSERVATION IN EDUCATIONAL RESEARCH: DYNAMICS OF ROLE ADJUSTMENT IN A HIGH SCHOOL SETTING

Authors

  • Janice Ahola
  • Barry G. Lucas University of Saskatchewan

Abstract

School life, like army life, holds a nostalgia for most of us who experienced it, made all the more vivid by its remoteness from our present circumstances. Devoid of many comforts and freedoms that we now enjoy, it is nevertheless apt to be remembered with affection because of the very harshness with which the system worked. It is a singular sub-culture, and it shaped us (but we wouldn't go back). If research is to understand that shaping and that sub-culture, the need for reliable fact and insight requires that someone must go back who can take part, observe, and reflect. The ethnographie method applied to schools presents peculiar difficulties to the researcher in the role of "acting school child." Ahola and Lucas discuss the influences brought to bear on this role by the attitudes of teachers, by the attitudes of a school's students, and by the school's physical environment, and they offer some procedural considerations not previously available in the literature. RÉSUMÉ La vie scolaire, tout comme la vie militaire, est empreinte d'une nostalgie d'autant plus vive qu'elle remonte à si loin. Même si elle était dépourvue des multiples commodités et libertés dont nous jouissons aujourd'hui, c'est avec tendresse que nous l'évoquons en raison même de la rudesse du système. C'est une curieuse subculture qui nous a façonnés en quelque sorte (même si nous ne tenons pas à la revivre). Pour bien comprendre ce façonnement et cette subculture, nous avons besoin de faits dignes de corifiance et de perspicacité et la seule façon est de revivre cette vie pour l'observer et y réfléchir. La méthode ethnographique appliquée à l'école présente des difficultés notables au chercheur qui doit assumer le rôle d'"élève par intérim." Ahola et Lucas discutent des influences qu'exercent sur ce rôle l'attitude des professeurs, l'attitude des élèves et le milieu physique de l'école et ils proposent certaines réflexions procédurales inédites.

Author Biographies

Janice Ahola

Janice Ahola is a doctoral candidate in Education at McGill University. Her major theoretical and research interests include symbolic interdependence, organizational theory, and student socialization. She is currently conducting a participant observation study of student transition into high school. Janice Ahola prépare son doctorat en sciences de l'éducation à l'université McGill. Elle s'intéresse tout particulièrement à l'interdépendance symbolique, à la théorie de l'organisation et à la socialisation des étudiants. Elle mène actuellement une étude d'observation sur la transition des élèves qui entrent à l'école secondaire.

Barry G. Lucas, University of Saskatchewan

Barry G. Lucas is an Associate Professor in the Departrnent of Educational Administration, College of Education, University of Saskatchewan. His research interests include ethnographic methodology and policy-making issues in education. Barry G. Lucas est professeur agrégé au Department of Educational Administration du College of Education de l'université de Saskatchewan. Ses recherches sont axées sur la méthodologie ethnographique des questions de politique dans l'enseignement.

Downloads

Published

1981-01-01

How to Cite

Ahola, J., & Lucas, B. G. (1981). PARTICIPANT OBSERVATION IN EDUCATIONAL RESEARCH: DYNAMICS OF ROLE ADJUSTMENT IN A HIGH SCHOOL SETTING. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 16(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7382

Issue

Section

Articles