Beyond literacy and voice in youth media production (Au-delà de la littératie et de la voix dans la production média des jeunes)

Authors

  • Elisabeth Soep Youth Radio, Oakland, CA

Keywords:

literacy, voice, media, media production, youth voice, multivocality, reported speach, multiliteracy theory, youth media production,

Abstract

ABSTRACT. When analyzing young people’s media projects, it is easy to get excited about “youth voice᾿ as a site of free expression and social critique. Tempting as this is, media scholars, as well as young producers and adult mentors, note the varied, often contradictory, voices and interests at play within youth videos, photography exhibitions, and other media experiments. Here, I focus on a specific manifestation of multivocality in youth media discourse. That is, heavy use of “reported speech,᾿ a linguistic term to describe moments of interaction in which speakers quote, paraphrase, or otherwise invoke other people’s words. Young media producers use reported speech in striking ways to negotiate authority over their own projects, animating an interactive process I call “crowded talk,᾿ with implications for multiliteracy theory and practice. AU-DELÀ DE LA LITTÉRATIE ET DE LA VOIX DANS LA PRODUCTION MÉDIA DES JEUNES RÉSUMÉ. Lorsque nous analysons les projets médiatiques des jeunes, il est facile de s’enthousiasmer à propos de la « voix des jeunes » comme foyer de liberté d’expression et de critique sociale. Même si cet enthousiasme est invitant, les chercheurs en média, ainsi que les jeunes producteurs et les mentors adultes, soulignent la diversité, et souvent la contradiction, des voix et des intérêts qui entrent en jeu dans les vidéos, les expositions de photos et les autres expériences médiatiques des jeunes. Ici, je mets l’accent sur une manifestation précise de la multiplicité des voix dans le discours des médias des jeunes. C’est-à-dire, l’utilisation excessive d’un « discours rapporté », un terme de linguistique qui décrit les moments d’interaction où les orateurs citent, paraphrasent ou rappellent d’une autre façon les mots d’autres personnes. Les jeunes producteurs de médias utilisent le discours rapporté de façon saisissante afin de revendiquer une autorité autour de leurs propres projets, animant un processus interactif que j’appelle crowded talk, (conversation chargée) qui a des répercussions sur la théorie et la pratique de la multilittératie.

Author Biography

Elisabeth Soep, Youth Radio, Oakland, CA

Elisabeth Soep holds a PhD from Stanford University, and her research focuses on youth learning and cultural production beyond classroom walls. She has taught at San Francisco State University and University of California, Berkeley and is Education Director and Senior Producer at Youth Radio in California. Elisabeth Soep détient un doctorat de la Stanford University et axe ses recherches sur l'apprentissage des jeunes et la production culturelle au-delà des salles de cours. Mme. Soep a enseigné à la San Francisco State University et à la University of California, Berkeley, en plus d'être directrice des sciences de l'éducation et productrice principale principale à la Youth Radio (radio-jeunesse) en Californie.

Downloads

Published

2007-02-25

How to Cite

Soep, E. (2007). Beyond literacy and voice in youth media production (Au-delà de la littératie et de la voix dans la production média des jeunes). McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 41(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/736

Issue

Section

Articles