THE LANGUAGE OF VOCATIONAL STUDENTS

Authors

  • Anna Kae McIvor Alberta Vocational Centre

Abstract

There has been much scandalized talk in the last year or two about the glaring inadequacies of our young people's English. The inadequacies of young people in one form or other has of course been standard conversational material since talk hegan, but this last round has gathered weight from those who count on particular uses of English for their particular transactions with young people in college and university, namely English in the written form. There has been a strange tendency to generalise from such particular inadequacies to the hasty assumption of a wholesale decline in mental operations, which it must he admitted are intimately related to effective language use. McIvor inspects this assumption in the cases of four high-school students who had been stigmatised as poor performers in the written code. Her more patient discovery is that these students are in no way deficient in spoken modes of discourse wherever some degree of their "intention" has been enlisted; and the corresponding implication is the not unfamiliar one - nevertheless made much more clear - that a school's concept of language is too often unrealistically narrow in appearance and fails to engage the intention that must be involved wherever language is really put to use. RÉSUMÉ Voilà un an ou deux que l'on se scandalisé de l'impuissance flagrante de nos jeunes à s'exprimer correctement. Certes, les défauts des jeunes animent les conversations depuis que le monde est monde, mais cette récente alerte a été donnée par ceux qui sont directement intéressés par la langue que les jeunes écrivent, notamment au niveau du collège et de l'université. Il est certes tentant de conclure que si les jeunes d'aujourd'hui ne savent plus écrire, cest qu'ils ne savent plus penser, les deux opérations étant étroitement liées. McIvor étudie cette hypothèse à propos de quatre élèves du sécondaire, classés médiocres en rédaction. Mme McIvor a constaté que ces élèves n'étaient nullement mauvais en expression orale quand on fait la part de leur intention. En conclusion, elle reprend d'une manière beaucoup plus nette une théorie déjà proposée, à savoir: l'idée que les écoles se font du langage est bien souvent trop étroite en apparence et ne fait pas assez cas des intentions qui entrent en jeu dans l'utilisation d'une langue.

Author Biography

Anna Kae McIvor, Alberta Vocational Centre

Anna Kae McIvor is teaching English at the Alberta Vocational Centre in Calgary, after several years of teaching in junior and senior high schools in Alberta. Anna Kae McIvor enseigne l'anglais à l'Aberta Vocational Centre de Calgary apres avoir été professeur dans plusieurs écoles secondaires de l'Alberta.

Downloads

Published

1980-04-01

How to Cite

McIvor, A. K. (1980). THE LANGUAGE OF VOCATIONAL STUDENTS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 15(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7328

Issue

Section

Articles