Emergent Paradigm: Critical Realism and Transformative Research in Educational Administration

Authors

  • Benedicta Egbo University of Windsor

Keywords:

critical realism, educational administration, critical inquiry, social transformation

Abstract

ABSTRACT. This paper explores the prospects of using critical realism as a guiding philosophy for critical inquiry in the field of educational administration. A relatively recent philosophy in the social sciences, critical realism offers an alternative framework for researchers engaged in empirical work that is aimed at transforming undesirable social realities. As a philosophical framework, critical realism recognizes the importance of agency in research and sees social transformation as an essential outcome of research in the human sciences. LE PARADIGME EMERGEANT : RÉALISME CRITIQUE ET RECHERCHES TRANSFORMATIVES EN ADMINISTRATION SCOLAIRE. RÉSUMÉ. Ce document explore les possibilités de l’utilisation du réalisme critique comme une philosophie conductrice pour une interrogation critique dans le secteur de l’administration en éducation. Une philosophie récente en science sociale, le réalisme critique offre une alternative de démarche de travail pour des chercheurs engagés dans un travail empirique qui est destiné à transformer des réalités sociales indésirables. Comme démarche philosophique, le réalisme critique reconnaît les agencements en recherche et voit les transformations sociales comme des résultats de recherche essentiels en sciences humaines.

Author Biography

Benedicta Egbo, University of Windsor

BENEDICTA EGBO is an associate professor of education at the University of Windsor. Her research interests are interdisciplinary and include educational administration, minority education, and education and social justice. She is the founding editor of the international publication, Journal of Teaching and Learning.

Downloads

How to Cite

Egbo, B. (2006). Emergent Paradigm: Critical Realism and Transformative Research in Educational Administration. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 40(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/568

Issue

Section

Articles