UNDERSTANDING EVOLUTIONARY CHANGE WITHIN THE FRAMEWORK OF GEOLOGICAL TIME / COMPRENDRE LE CHANGEMENT ÉVOLUTIF AU SEIN DE LA STRUCTURE DU TEMPS GÉOLOGIQUE

Authors

  • Jeff Dodick The Hebrew University of Jerusalem

Keywords:

evolutionary change, geological time, representations of evolutionary change, bio-stratigraphic correlation, development of life, time scales,

Abstract

This paper focuses on a learning strategy designed to overcome students’ difficulty in understanding evolutionary change within the framework of geological time. Incorporated into the learning program From Dinosaurs to Darwin: Evolution from the Perspective of Time, this strategy consists of four scaffolded investigations in which students manipulate and critique a series of (visual) representations of evolutionary change in geological time. These investigations include: (1) bio-stratigraphic correlation; (2) representing the development of life on earth through time; (3) comparing the magnitude of different time scales; (4) temporally scaling evolution. Using this format, students build an ever more sophisticated understanding of evolution in geological time. These activities were evaluated with a class of Israeli high school earth science students. Post-program results indicated that, although difficulties still remained, generally, the students had a better understanding of the scale of geological time and its connection to evolutionary change. COMPRENDRE LE CHANGEMENT ÉVOLUTIF AU SEIN DE LA STRUCTURE DU TEMPS GÉOLOGIQUE Cet essai met l’accent sur une stratégie d’apprentissage conçue pour surmonter les difficultés des étudiants à saisir les changements évolutifs au sein de la structure du temps géologique. Cette stratégie, intégrée au programme d’apprentissage From Dinosaurs to Darwin: Evolution from the Perspective of Time, se compose de quatre recherches avec appui pédagogique où les étudiants manipulent et critiquent une série de représentations visuelles des changements évolutifs dans le temps géologique. Ces recherches comprennent : (1) la corrélation biostratigraphique; (2) la représentation du développement de la vie sur la terre à travers le temps; (3) la comparaison de la magnitude des différentes échelles de temps et (4) la mise à l’échelle temporelle de l’évolution. À l’aide de ce format, les étudiants acquièrent une compréhension beaucoup plus parfaite de l’évolution dans le temps géologique. Ces activités ont été évaluées avec une classe d’étudiants en sciences de la terre d’une école secondaire israélienne. Les résultats, une fois les programmes terminés, ont montré que même si des difficultés persistaient, les étudiants avaient, en général, une meilleure compréhension de l’échelle du temps géologique et de son lien avec les changements évolutifs.

Author Biography

Jeff Dodick, The Hebrew University of Jerusalem

Jeff Dodick is an Assistant Professor of Science Education at the Science Teaching Centre of the Hebrew University of Jerusalem. He has a background in both Paleontology (M.Sc. from the University of Toronto) and Science Education (Ph.D. from the Weizmann Institute of Science). His current research focuses on how novice learners, as well as experts, solve problems and communicate findings in historical based sciences, including evolutionary biology, geology, and archeology. Jeff Dodick est professeur adjoint en enseignement des sciences au Science Teaching Centre de la Hebrew University de Jérusalem. Il a des antécédents professionnels en paléontologie (maîtrise de la University of Toronto) et en enseignement des sciences (doctorat du Weizmann Institute of Science). Ses recherches actuelles portent sur la façon dont les étudiants novices, ainsi que les experts, résolvent les problèmes et communiquent les résultats en matière de sciences fondées sur l’histoire, y compris la biologie évolutionniste, la géologie, et l’archéologie.

Downloads

How to Cite

Dodick, J. (2007). UNDERSTANDING EVOLUTIONARY CHANGE WITHIN THE FRAMEWORK OF GEOLOGICAL TIME / COMPRENDRE LE CHANGEMENT ÉVOLUTIF AU SEIN DE LA STRUCTURE DU TEMPS GÉOLOGIQUE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 42(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/2222

Issue

Section

Articles