UNDERSTANDING EVOLUTIONARY CHANGE WITHIN THE FRAMEWORK OF GEOLOGICAL TIME / COMPRENDRE LE CHANGEMENT ÉVOLUTIF AU SEIN DE LA STRUCTURE DU TEMPS GÉOLOGIQUE
Keywords:
evolutionary change, geological time, representations of evolutionary change, bio-stratigraphic correlation, development of life, time scales,Abstract
This paper focuses on a learning strategy designed to overcome students’ difficulty in understanding evolutionary change within the framework of geological time. Incorporated into the learning program From Dinosaurs to Darwin: Evolution from the Perspective of Time, this strategy consists of four scaffolded investigations in which students manipulate and critique a series of (visual) representations of evolutionary change in geological time. These investigations include: (1) bio-stratigraphic correlation; (2) representing the development of life on earth through time; (3) comparing the magnitude of different time scales; (4) temporally scaling evolution. Using this format, students build an ever more sophisticated understanding of evolution in geological time. These activities were evaluated with a class of Israeli high school earth science students. Post-program results indicated that, although difficulties still remained, generally, the students had a better understanding of the scale of geological time and its connection to evolutionary change. COMPRENDRE LE CHANGEMENT ÉVOLUTIF AU SEIN DE LA STRUCTURE DU TEMPS GÉOLOGIQUE Cet essai met l’accent sur une stratégie d’apprentissage conçue pour surmonter les difficultés des étudiants à saisir les changements évolutifs au sein de la structure du temps géologique. Cette stratégie, intégrée au programme d’apprentissage From Dinosaurs to Darwin: Evolution from the Perspective of Time, se compose de quatre recherches avec appui pédagogique où les étudiants manipulent et critiquent une série de représentations visuelles des changements évolutifs dans le temps géologique. Ces recherches comprennent : (1) la corrélation biostratigraphique; (2) la représentation du développement de la vie sur la terre à travers le temps; (3) la comparaison de la magnitude des différentes échelles de temps et (4) la mise à l’échelle temporelle de l’évolution. À l’aide de ce format, les étudiants acquièrent une compréhension beaucoup plus parfaite de l’évolution dans le temps géologique. Ces activités ont été évaluées avec une classe d’étudiants en sciences de la terre d’une école secondaire israélienne. Les résultats, une fois les programmes terminés, ont montré que même si des difficultés persistaient, les étudiants avaient, en général, une meilleure compréhension de l’échelle du temps géologique et de son lien avec les changements évolutifs.Downloads
How to Cite
Dodick, J. (2007). UNDERSTANDING EVOLUTIONARY CHANGE WITHIN THE FRAMEWORK OF GEOLOGICAL TIME / COMPRENDRE LE CHANGEMENT ÉVOLUTIF AU SEIN DE LA STRUCTURE DU TEMPS GÉOLOGIQUE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 42(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/2222
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca