DISRUPTING LITERACY PRACTICES IN A LEARNING COMMUNITY: EMPOWERMENT THROUGH VOICING

Wendy Cumming-Potvin

Abstract


ABSTRACT. This paper adopts a socio-cultural perspective on learning (Vygotsky, 1978, 1986) to explore connections between the concept of voicing (Bakhtin 1981,1986) and a Year four student's second language learning in Australia. Results are drawn from a qualitative study conducted in the Australian outback, through ethnographic research strategies, which involved implementing a Language and Culture Awareness Program in a Year 4 classroom. Analysis of selected data related to the leaming and development of Jerry, a Year four student, is framed within a discourse of values and practice (Bourdieu, 1990, 1993; Cummins, 1996). The discussion relates Jerry's opportunities to explore French through purposeful tasks to the disruption of ritualized practices in a predominantly Anglo-Catholic community.

POUVOIR DIRE: L'INTERRUPTION PAR LA VOIX DE PRATIQUES DE LITTÉRATIE DANS UNE COMMUNAUTÉ D'APPRENTISSAGE

RÉSUMÉ. Cette étude emprunte une approche socioculturelle (Vygotsky 1978, 1986) à fin d'explorer les rapports entre le concept de la voix (Bakhtin 1981,1986) et l'apprentissage de langue seconde chez un étudiant de l'Année 4 en Australie. Par l'usage de stratégies de recherche éthnographique, on tire des résultats d'une étude qualitative menée dans le outback australien; étude qui comporte la mise en place dans une classe de l'Année 4, d'un programme de conscience de langue et de culture. L'analyse des donnés sélectionnées rélatifs à l'apprentissage et le développement de Jerry, un étudiant de l'Année 4, s'encadre à l'intérieur d'un discours de valeurs et de pratiques (Bourdieu, 1990,1993; Cummins, 1996). La discussion qui suit établit le rapport entre des occasions pour Jerry d'explorer le français par les taches intentionnelles et l'interruption de pratiques ritualisées dans une communauté de prédominance culturelle anglo-catholique.

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