SCHOOLING AND THE DILEMMA OF YOUTH DISENGAGEMENT

Authors

  • George J. Sefa Dei University of Toronto

Abstract

ABSTRACT. In this paper I focus on some of the broad theoretical and political questions of researching student disengagement in the context of my longitudinal studies in the Ontario school system. My interest is to show how politics mediate schooling experiences of Black and minoritized youth and the implications for addressing the dilemma of youth disengagement from school. I pose the question: What are the obligations and responsibilities for Canadian schools and educators, given the nation's growing diversity? I argue that Canadian educators can appropriately respond to the challenge and possibilities of difference, by first acknowledging the extent of our diversity, and that they need to do so. Moral, political, economic and social arguments can be advanced to address this difference and diversity. At a wider level difference and diversity must be addressed if we are to have a complete history of ideas and events that have shaped human growth and development. This means ensuring that education takes into account the different knowledges, experiences and expectations of learners. This is significant given the dilemma of student disengagement From school as examined through the lens of race and difference. The individuation of school success or failure allows many of us to see homes, families and their support systems as the sources of schooling problems instead of critically examining what schools do or do not do to enhance and support academic excellence for all students. The paper concludes with the challenge of looking to the future and pinpointing some educational practices that encourage "inclusive schooling" in the truest sense of the words. LA SCOLARITÉ ET LE DILEMME DU DÉSENGAGEMENT DES JEUNES RÉSUMÉ. Dans cet article, j'étudie certaines des grandes questions théoriques et politiques des recherches sur le désengagement des élèves dans le cadre de mes études longitudinales du système scolaire de l'Ontario. Mon objectif est de démontrer le rôle de médiation que la politique joue dans les expériences scolaires des jeunes de la communauté noire etdes minorités et les conséquences qu'il y a à vouloir régler le dilemme du désengagement des jeunes face à l'école. Je pose la question suivante: quelles sont les obligations et les responsabilités des écoles et des éducateurs canadiens, compte tenu de la diversité croissante du pays? Je soutiens que les éducateurs canadiens peuvent relever le défi et exploiter les possibilités des différences, en reconnaissant pour commencer l'ampleur de la diversité du pays et en sachant qu'ils doivent agir dans ce sens. On peut avancer des arguments moraux, politiques, économiques et sociaux pour traiter de la différence et de la diversité. A un niveau plus étendu, il faut régler cette question de la différence et de la diversité si nous voulons avoir un tableau complet des idées et des événements qui ont façonné la croissance et le développement de l'être humain. Pour cela, nous devons nous assurer que l'éducation tient compte des connaissances, des expériences et des attentes différentes des apprenants. Cela est important, compte tenu du dilemme du désengagement des élèves face à l'école, désengagement observé dans l'optique de la race et de la différence. L'individualisation de la réussite ou de l'échec scolaire permet à beaucoup d'entre nous de percevoir les foyers, les familles et leurs systèmes de soutien comme étant à l'origine des problèmes de scolarisation au lieu d'analyser d'un oeil critique ce que les écoles peuvent faire ou pas pour favoriser et appuyer l'excellence scolaire de tous les élèves. Cet article se termine en analysant les défis de l'avenir et en proposant certaines pratiques éducatives qui encouragent« l'intégration scolaire» dans le sens le plus authentique de l'expression.

Author Biography

George J. Sefa Dei, University of Toronto

GEORGE J. SEFA DEI is Professor and Chair, Department of Sociology and Equity Studies, Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto (OISE/UT). Between 1996 and 2000 he served as the first Director of the Centre for Integrative Anti-Racism Studies at OISE/UT. His teaching and research interests are in the areas of anti-racism education, development education, international development. Indigenous knowledges and anticolonial thought. He recently completed a three-year SSHRC project study on: "Making excellence accessible and equitable: The examination of best/exemplary practices of inclusive schooling in Ontario public schools." Findings from this study appear in: Removing the margins: The challenges and possibilities of inclusive schooling. Another recent publication is Inclusive schooling: A teacher's companion to 'Removing the margins'. Le professeur GEORGE J. SEFA DEI est directeur du département de sociologie et d'études sur l'équité à l'Institut d'études pédagogiques de l'Ontario de l'Université de Toronto (IEPO/UT). Entre 1996 et 2000, il a été le premier directeur du Centre d'études intégrées contre le racisme de l'IEPO/UT. Ses intérêts en matière d'enseignement et de recherche portent sur l'éducation antiraciste, l'éducation pour le développement. le développement international, les connaissances autochtones et la pensée anticoloniale. Il a récemment terminé un projet de trois ans pour le CRSH intitulé: Making Excellence Accessible and Equitable: The Examination of Best/Exemplary Practices of Inclusive schooling in Ontario Public Schools. Les résultats de cette étude ont été publiés dans: Removing the Margins: The Challenges and Possibilities of Inclusive Schooling. Une autre de ses publications récentes est Inclusive Schooling : A teacher's companion to 'Removing the margins'.

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Published

2003-04-01

How to Cite

Dei, G. J. S. (2003). SCHOOLING AND THE DILEMMA OF YOUTH DISENGAGEMENT. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8683

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