CREATING PROGRAMS FOR SAFE SCHOOLS: OPPORTUNITIES AND CHALLENGES IN RELATION TO GENDER-BASED VIOLENCE IN SOUTH AFRICA

Authors

  • Olly Mlamleu Free State Department of Education
  • Pontsho Mabelane Mpumalanga Education Department
  • Vernet Napo Gauteng Department of Education
  • Ntombi Sibiya formerly of Mpumalanga Department of Education
  • Valerie Free McGill University

Abstract

ABSTRACT. In this article we describe some of the strategies and initiatives within Departments of Education in South Africa to change attitudes and behaviours around gender-based violence and harassment and bring about systemic change. We look specifically at the role of the National Department of Education (NDoE), teachers, learners, and school policy. The areas selected reflect the work and interests of the National Department of Education's Gender Equity Directorate and the gender focal persons in three provincial Departments of Education: Free State, Oauteng, and Mpumalanga. RÉSUMÉ. Dans cet article, nous décrivons certaines des stratégies et initiatives prises par les ministères de l'Éducation d'Afrique du Sud en vue de modifier les attitudes et les comportements qui entourent la violence sex-spécifique et le harcèlement et de provoquer des changements d'ordre systémique. Nous nous penchons en particulier sur le rôle du ministère de l'Éducation nationale, des professeurs, des élèves et de la politique scolaire. Les domaines choisis reflètent les travaux et intérêts de la direction générale sur l'équité entre les sexes du ministère de l'Éducation nationale et des personnes-ressources de ministères de l'Éducation de trois provinces: Free State, Oauteng et Mpumalanga.

Author Biographies

Olly Mlamleu, Free State Department of Education

OLLY MLAMLEU is the Gender Focal Person of Free State Department of Education. She has conducted research in the area of Women and Leadership. Her current work is in the area of gender and teacher development. OLLY MLAMLEU est la responsable des relations entre les sexes au ministère de l'Éducation du Free State. Elle a mené des recherches sur les femmes et le leadership. Elle travaille actuellement sur l'équité entre les sexes et le perfectionnement des enseignants.

Pontsho Mabelane, Mpumalanga Education Department

PONTSHO MABELANE is the Gender Focal Person of Mpumalanga Department of Education. She has a particular interest in the area of Labour Relations. PONTSHO MABELANE est la responsable des relations entre les sexes au ministère de l'Éducation du Mpumalanga. Elle s'intéresse en particulier au domaine des relations de travail.

Vernet Napo, Gauteng Department of Education

VERNET NAPO is an Equity and Access Development Officer and Gender Focal Person of Gauteng Department of Education. She is currently completing her doctoral studies at Rand Afrikaans University in the area of policy and employment equity. VERNET NAPO est agent du développement de l'équité et de l'accès et responsable des relations entre les sexes au ministère de l'Éducation du Gauteng. Elle termine actuellement son doctorat à la Rand Afrikaans University dans le domaine des politiques et de l'équité en matière d'emploi.

Ntombi Sibiya, formerly of Mpumalanga Department of Education

NTOMBI SIBIYA has worked for the Gender Equity Directorate in the National Department of Education and as well is the former Gender Focal Person for the Mpumalanga Department of Education. She also helped to establish the Gender Equity Directorate in the National Department of Health. NTOMBI SIBIYA a travaillé pour la Direction générale de l'équité entre les sexes au ministère de l'Éducation nationale et a été responsable des relations entre les sexes au ministère de l'Éducation du Mpumalanga. Elle a également aidé à la création de la Direction générale de l'équité entre les sexes au ministère de la Santé nationale.

Valerie Free, McGill University

VALERIE FREE works on the gender equity component of the Canada-South Africa Education Management Program (CSAEMP) in the Faculty of Education, McGili University. VALERIE FREE s'occupe du volet de l'équité entre les sexes du programme de gestion de l'éducation entre le Canada et l'Afrique du Sud à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill.

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Published

2000-09-01

How to Cite

Mlamleu, O., Mabelane, P., Napo, V., Sibiya, N., & Free, V. (2000). CREATING PROGRAMS FOR SAFE SCHOOLS: OPPORTUNITIES AND CHALLENGES IN RELATION TO GENDER-BASED VIOLENCE IN SOUTH AFRICA. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 35(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8540

Issue

Section

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