Report from the Field: EDUCATION UNDER STRUCTURAL ADJUSTMENT IN NIGERIA AND ZAMBIA

Authors

  • Joel B. Babalola University of Ibadan
  • Geoffrey Lungwangwa University of Zambia
  • Augustus A. Adeyinka University of Swaziland

Abstract

ABSTRACT. This paper set out to measure, on a longitudinal basis, the effects of Structural Adjustment Program (SAP) on the education systems in Nigeria and Zambia. Trends revealed that fiscal measures introduced by Nigeria and Zambia during SAP had some devastating effects on public expenditure on education, the purchasing power of teachers, quality of education, access to education, and gender gap in the provision of education at all levels. Between 1984 and 1988, for instance, both countries experienced about an 8 % reduction in the share of education in the national budget. In a similar vein, public spending per student fell by 32.96% and 60% in Nigeria and Zambia respectively. At the same time, the high inflation rates in both countries led to a significant reduction in purchasing power. Consequently there were, in most cases, downward trends in the gross enrolment ratio, female participation in education, completion rate, pupils per school, pupil-teacher ratio, and performance in international examinations. Due to differences in educational priorities, the negative effects of SAP varied by educational levels, and between Nigeria and Zambia. RÉSUMÉ. Les auteurs de cet article s'emploient à mesurer longitudinalement les effets d'un programme d'ajustement structurel (PAS) sur les systèmes d'éducation du Nigéria et de la Zambie. Tout porte à croire en effet que les mesures fmancières adoptées par le Nigéria et la Zambie durant le PAS ont eu des effets catastrophiques sur les dépenses publiques consacrées à l'éducation, sur le pouvoir d'achat des enseignants, la qualité de l'éducation, l'accès à l'éducation et le fossé hommes-femmes dans les services d'éducation à tous les niveaux. Entre 1984 et 1988 par exemple, les deux pays ont enregistré une baisse d'environ 8 % de la part de l'éducation dans le budget national. Dans une même veine, les dépenses publiques par élève ont baissé respectivement de 32,96 % et 60 % au Nigéria et en Zambie. Pendant ce temps, l'inflation élevée dans les deux pays a entraîné une forte baisse du pouvoir d'achat. Il y a donc eu dans la plupart des cas un fléchissement du taux de scolarisation, de la participation des femmes à l'éducation, des taux de réussite, du nombre d'élèves par école, du rapport enseignants-élèves et des résultats obtenus aux examens internationaux. Compte tenu des différences relatives aux priorités pédagogiques, les effets délétères du PAS ont varié selon le niveau d'études et entre le Nigéria et la Zambie.

Author Biographies

Joel B. Babalola, University of Ibadan

JOEL B. BABALOLA is a senior lecturer of economics of education in the Department of Education Management, University of Ibadan, Nigeria. His research interests include education for development. He is the author of "Education as aided by the World Bank: A critical analysis of post independence projects in Nigeria" in journal of the Third World 5tudies. JOEL B. BABALOLA est chargé de cours principal d'économie de l'éducation au département de gestion de l'éducation à l'Université d'Ibadan, au Nigéria. Il s'intéresse notamment à l'éducation pour le développement. Il est l'auteur de "Education as aided by the World Bank: A critical analysis of post independence projects in Nigeria" paru dans le Journal of the Third World Studies.

Geoffrey Lungwangwa, University of Zambia

GEOFFREY LUNGWANGWA is a senior lecturer of educational policy in the Department of Educational Administration and Policy Studies, University of Zambia, Lusaka, Zambia. His research interests include school improvement and quality assurance in education. He is currently the Director of Research and Postgraduate Programs in the University of Zambia. GEOFFREY LUNGWANGWA est chargé de cours principal de politiques scolaires au département d'administration et de politiques scolaires à l'Université de Zambie, à Lusaka, Zambie. Il s'intéresse notamment à l'amélioration de la scolarisation et à l'assurance de la qualité dans le domaine de l'éducation. Il est actuellement directeur de recherche et des programmes de 2e et 3e cycles à l'Université de Zambie.

Augustus A. Adeyinka, University of Swaziland

AUGUSTUS A. ADEYINKA is a professor of philosophy of education in the Department of Educational Foundations and Management, University of Swaziland, Kwaluseni, Swaziland. His research interests include curriculum improvement in Africa. AUGUSTUS A. ADEYINKA est professeur de philosophie de l'éducation au département des fondements et de la gestion de l'éducation à l'Université du Swaziland, Kwaluseni, Swaziland. Il s'intéresse notamment à l'amélioration des programmes d'études en Afrique.

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Published

1999-01-01

How to Cite

Babalola, J. B., Lungwangwa, G., & Adeyinka, A. A. (1999). Report from the Field: EDUCATION UNDER STRUCTURAL ADJUSTMENT IN NIGERIA AND ZAMBIA. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 34(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8460

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