Report from the Field: LEARNING THROUGH COLLABORATION: A COLLABORATIVE SCHOOL-BASED APPROACH TO FIELD EXPERIENCES

Authors

  • Ruth Dempsey University of Ottawa

Abstract

Recent research on "collaborative cultures" (Biou & Nias, 1992; Fullan & Hargreaves, 1991; Rosenholtz, 1989) has stressed collaborative approaches for working towards change in schools. The development of such approaches, however, requires a movement away from the present dominant paradigm of teacher education as training. This paper reflects on and describes the structure and development of a collaborative school-based approach to field experiences. RÉSUMÉ De récentes recherches sur le rapprochement école-milieu de formation (Biou & Nias, 1992; Fullan & Hargreaves, 1991; Rosenholtz, 1989) insistent de plus en plus sur la valeur des approches de collaboration pour provoquer des changements dans les écoles. Toutefois, le développement de telles approches implique une distanciation du paradigme actuel de la formation à l'enseignement. Cet article décrirt et examine la structure et le développement d'une telle approche de collaboration entre l'école et le milieu de formation.

Author Biography

Ruth Dempsey, University of Ottawa

Ruth Dempsey is an elementary school teacher and an educational consultant who has worked for the past several years in teacher education. At present, she is with the Faculty of Education at the University of Ottawa. Ruth Dempsey enseigne au primaire et travaille à titre de consultante pédagogique. Elle travaille depuis quelques années dans le domaine de la formation des maîtres. Elle est actuellement rattachée à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université d'Ottawa.

Downloads

Published

1994-01-01

How to Cite

Dempsey, R. (1994). Report from the Field: LEARNING THROUGH COLLABORATION: A COLLABORATIVE SCHOOL-BASED APPROACH TO FIELD EXPERIENCES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 29(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8153

Issue

Section

Articles