POUR UN ENRICHISSEMENT DE LA FORMATION DES MAÎTRES EN ÉDUCATION INTERCULTURELLE

Authors

  • Fernand Ouellet University of Sherbrooke

Abstract

This article aims at identifying the main fields of knowledge whose more systematic exploration might enrich the content of teacher training programs so as to better meet the challenge of ethnocultural pluralism. The fate of culture in the modern cultural matrix, the problematics of racism and of fighting its various manifestations, transcultural communication, equality of education opportunity and an opening on the world - those are the main fields that should be integrated into teacher training to make transcultural education a more substantial concept. RÉSUMÉ Cet article cherche à identifier les principaux champs de connaissance dont une exploration plus systématique permettrait d'enrichir le contenu de la formation des maîtres pour mieux faire face aux défis du pluralisme ethnoculturel. Le sort de la culture dans la matrice culturelle moderne, la problématique du racisme et de la lutte contre ses diverses manifestations, la communication interculturelle, l'égalité des chances en éducation et l'ouverture sur le monde: tels sont les principaux champs qu'ilfaudrait, selon lui, intégrer à laformation des maîtres si l'on veut donner un contenu plus substantiel à la notion d'éducation interculturelle.

Author Biography

Fernand Ouellet, University of Sherbrooke

Fernand Ouellet est professeur à l'Université de Sherbrooke et membre du Collectif de recherches interculturelles. Fernand Ouellet is a professor at the University of Sherbrooke and a member of the research group on transcultural education.

Downloads

Published

1992-04-01

How to Cite

Ouellet, F. (1992). POUR UN ENRICHISSEMENT DE LA FORMATION DES MAÎTRES EN ÉDUCATION INTERCULTURELLE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 27(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8036

Issue

Section

Articles