VERS UNE NOUVELLE CONCEPTION DE L'ENSEIGNEMENT DU FRANÇAIS LANGUE SECONDE AU CANADA
Abstract
French Second Language education in Canadian schools is experiencing significant changes. Pressure for curriculum renewal on the part of the provinces arises from a number of factors: dissatisfaction with existing programs, recent efforts in Europe and North America to redefine the objectives of second-language instruction in terms of learner and situational needs, recent findings in psycholinguistics, and developments of the last few years in Canada's linguistic and cultural policies. The recent publication of a National Core French Study offers a viable model for reducing the disparaties between different provincial programs, reflecting current views on the teaching of languages and also the socio-cultural needs of the country. RÉSUMÉ L'enseignement du français langue seconde est en train de subir des changements importants dans les écoles canadiennes. Une variété de facteurs sous-tend la poussée vers un renouvellement des programmes d'études provinciaux: le mécontentement devant l'insuffisance des programmes scolaires actuels; les tentatives européennes et nord-américaines de reformuler les objectifs de l'enseignement des langues vivantes en fonction des besoins des apprenants et des situations d'usage; les données récentes en psycholinguistique; les développements des dernières années dans la politique linguistique et culturelle canadienne. La publication récente d'une "Étude nationale du français de base" fournit un modèle viable qui promet de réduire la diversité des programmes régionaux et de les rendre plus conformes aux conceptions didactiques actuelles et aux besoins socio-culturels du pays.Downloads
Published
1990-09-01
How to Cite
Diffey, N. R. (1990). VERS UNE NOUVELLE CONCEPTION DE L’ENSEIGNEMENT DU FRANÇAIS LANGUE SECONDE AU CANADA. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 25(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7936
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca