THEMES AND ISSUES IN THE HISTORY OF CHILDHOOD

Authors

  • Michael R. Welton Dalhousie University

Abstract

This paper surveys the central themes and historiographic issues in the history of childhood in the 19th and 20th centuries. By selecting four themes - i) changing patterns of child-rearing, ii) children and youth at work, iii) adolescence in historical perspective, and iv) changing perception and treatment of neglected, delinquent and dependent children - this paper accomplishes two purposes: one, demonstrates that the life-experience of children and youth changed significantly in the 19th and 20th centuries, and two, raises critical questions about our current "ways of seeing" or "making sense" of aspects of children's experience and adult perception of childhood. To illustrate each theme, examples are selected from Canadian, British, and American sources. RÈSUMÈ Le présent article analyse les thèmes centraux et les problèmes historiographiques de l'histoire de l'enfance au 19e et 20e siècles. Par son choix de quatre thèmes - i) l'évolution des modèles d'éducation des enfants, ii) les enfants et les jeunes au travail, iii) l'adolescence dans une perspective historique, et iv) la modification de la perception et du traitement des enfants abandonnés, délinquants et à charge - cet article atteint deux objectifs: d'une part, il démontre que l'expérience vécue des enfants et des jeunes s'est beaucoup transformée aux 19e et 20e siècles, et de l'autre, il soulève des questions essentielles sur nos façons de voir ou d'interpréter les aspects de l'expérience des enfants et de la perception que les adultes ont de l'enfance. Pour illustrer chaque thème, nous avons choisi des exemples au Canada, en Grande-Bretagne et aux États-Unis.

Author Biography

Michael R. Welton, Dalhousie University

Michael R. Welton is an assistant professor in the Department of Education at Dalhousie University. He is presently teaching in the graduate program of Adult Education. In his spare time he wonders if he will ever teach in a Faculty of Lifelong Learning. Michael R. Welton est professeur adjoint au Department of Education de l'Université Dalhousie. Il enseigne actuellement dans le cadre du programme d'études supérieures d'éducation des adultes. A ses moments perdus, il se demande s'il enseignera jamais dans une faculté d'apprentissage à vie.

Downloads

Published

1986-09-01

How to Cite

Welton, M. R. (1986). THEMES AND ISSUES IN THE HISTORY OF CHILDHOOD. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 21(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7680

Issue

Section

Articles