The problem of heretic teachers: Kempling v. British Columbia College of Teachers

Greg M. Dickinson

Abstract


ABSTRACT. This paper argues that recent Charter decisions concerning the off
duty expressive conduct of teachers have involved a narrow or “orthodox᾿
interpretation of the reasonable limits on such expression. The author illustrates
what he describes as a “messy area᾿ by taking us through the controversial
and well-known examples of Shewan and Shewan; the Malcolm Ross case; and
the primary focus of the case comment, a recent British Columbia decision
involving Chris Kempling. The author wonders whether judicial orthodoxy
regarding teacher conduct, expression and opinion helps or hinders the fundamental
objectives of public education and censors their autonomy for open
discussion of important social, ethical and political issues.

LE PROBLÈME AVEC LES ENSEIGNANTS HÉRÉTIQUES :
KEMPLING V. BRITISH COLUMBIA COLLEGE OF TEACHERS
RÉSUMÉ. Cet article aborde le fait que les récentes décisions de la Charte concernant
la conduite expressive en congé des enseignants ont impliqué une
interprétation plus pointue et orthodoxe des limites raisonnables d’une telle
expression. L’auteur illustre ce qu’il décrit comme une « zone trouble » en
nous amenant dans les exemples controversés et bien connus de Shewan et
Shewan; le cas de Malcom Ross et le sujet principal de ce commentaire de cas,
une décision récente en Colombie-Britannique impliquant Chris Kempling.
L’auteur se demande si une orthodoxie judiciaire concernant la conduite des
enseignants, leurs expressions et leurs opinions aide ou entrave les objectifs
fondamentaux de l’éducation publique et censure leur autonomie pour des
discussions ouvertes au sujet d’importantes questions sociales, éthiques et
politiques.

Keywords


Canadian Charter of Rights and Freedoms; freedom of expression; legal issues

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