ASSESSMENT OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT BY TEACHERS AND ADMINISTRATORS: AN EXAMINATION OF THE LITERATURE IN THE CONTEXT OF ONE CASE STUDY

Authors

  • Marjorie Hinds University of Ottawa
  • Marie Josée Berger University of Ottawa

Keywords:

LITERACY, Professional Development, Achievement, Student success

Abstract

ABSTRACT. The focus of this article is teacher professional development. The article examines literature related to teacher professional development and methods of measuring its impact. In order to ground the discussion, the article focuses on a case study that captures the perspectives of Ontario secondary school teachers and their administrators as they implement a literacy program targeted at improving student achievement. 


ÉVALUATION DU DÉVELOPPEMENT PROFESSIONNEL PAR LES ENSEIGNANTS ET LES ADMINISTRATEURS: UNE ANALYSE DE LA LITTÉRATURE DANS LE CONTEXTE D’UNE ÉTUDE DE CAS 

RÉSUMÉ. Les stratégies relatives à la réussite des élèves sont souvent assujetties à la compréhension des liens entre le perfectionnement professionnel des enseignants et le développement de la littératie des élèves. En plus d’examiner la littérature portant sur le perfectionnement professionnel et les mesures relatives à son impact, cet article présente une étude de cas qui relate les représentations des enseignants des écoles secondaires de l’Ontario et des administrateurs scolaires durant le processus de mise en œuvre d’un programme de littératie visant l’amélioration du rendement des élèves.


Author Biographies

Marjorie Hinds, University of Ottawa

MARJORIE J. HINDS is an experienced educator who has worked as a high school teacher, consultant, vice -principal and principal in Newfoundland and Labrador and Ontario, Canada. She has extensive experience as a conference presenter in the areas of action research and teacher professional development.  Her research interests include evaluation of teacher professional development, school leadership, school change, and qualitative research methodology.

MARJORIE J. HINDS est une enseignante de carrière au secondaire qui a aussi occupé des postes de directrice et directrice adjointe à Terre-Neuve et Labrador et en Ontario, Canada. Elle a présenté à différentes conférences des communications sur des thèmes reliés à la recherche-action et le perfectionnement professionnel des enseignants. Ses intérêts de recherche portent sur l’évaluation du perfectionnement professionnel des enseignants, le leadership académique, le changement dans les écoles, la recherche qualitative.


Marie Josée Berger, University of Ottawa

MARIE JOSÉE BERGER is both a professor and the dean at the Faculty of Education of the University of Ottawa. In addition to the extensive research she has conducted and to the expert knowledge she has gained in the field of reading, her most recent research focuses on literacy implementation of professional development as well as teaching and evaluation practices in relation to diversity.

MARIE JOSÉE BERGER est doyenne et professeure à la Faculté d’éducation de l’Université d’Ottawa. Son champ de recherche porte particulièrement sur la lecture. Elle se penche dans ses présentes recherches sur la mise en œuvre de la littératie par le perfectionnement professionnel ainsi que la prise en compte de la diversité dans les pratiques d’enseignement et d’évaluation. 


Downloads

Published

2010-05-14

How to Cite

Hinds, M., & Berger, M. J. (2010). ASSESSMENT OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT BY TEACHERS AND ADMINISTRATORS: AN EXAMINATION OF THE LITERATURE IN THE CONTEXT OF ONE CASE STUDY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 45(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/2263

Issue

Section

Articles