ACADEMIC ACHIEVEMENT OF ADOLESCENTS FROM SELECTED ETHNOCULTURAL GROUPS IN CANADA: A STUDY CONSISTENT WITH JOHN OGBU'S THEORY

Authors

  • Edith Samuel University of Toronto
  • Eva Krugly-Smolska Queen's University
  • Wendy Warren Queen's University

Abstract

ABSTRACT. This paper analyses the academic achievement of adolescents in selected ethnocultural groups in Canada. Specifically, the article, a part of a larger study, is an analysis of the academic performance of adolescents from the Caribbean, Chinese, East European, Latin American, South Asian and Canadian groups. In the larger study 1,954 students were surveyed and 131 were interviewed in schools in Toronto and Vancouver. The findings in the article, consistent with John Ogbu's theory, indicate that the majority of the students who belong to voluntary, as opposed to involuntary, minority ethnocultural groups excel in academic performance despite language barriers and racial discrimination. Few studies have been conducted on the academic achievement of selected ethnocultural adolescents. Therefore the purpose of this study was to (1) determine the academic achievement of selected ethnocultural adolescents and (2) demonstrate consistency with John Ogbu's cultural-ecological theory of voluntary minority groups in the Canadian context. RÉSUMÉ. Cet article analyse les résultats scolaires d'adolescents appartenant à des groupes ethnoculturels choisis au Canada. En particulier, l'article, qui s'inscrit dans une étude plus vaste, analyse les résultats scolaires des adolescents appartenant à des groupes d'origine antillaise, chinoise, d'Europe de l'Est, d'Amérique latine, d'Asie du Sud et du Canada. Dans l'étude plus vaste, 1 954 élèves ont été étudiés et 131 ont été interrogés dans des écoles situées à Toronto et Vancouver. Les résultats de l'article, qui concordent avec la théorie de John Ogbu, révèlent que la majorité des élèves qui appartiennent à des groupes parmi les minorités ethnoculturels, volontaires plutôt qu'involontaires obtiennent d'excellents résultats scolaires malgré les d'obstacles linguistiques et la discrimination raciale. Peu d'études ont été menées sur les résultats scolaires d'adolescents appartenant à des groupes ethnoculturels choisis.2 C'est pourquoi le but de cette étude était (1) de déterminer les résultats scolaires d'adolescents appartenant à des groupes ethnoculturels donnés et (2) de corroborer la théorie culturelle-écologique de John Ogbu sur les groupes minoritaires volontaires dans le contexte canadien.

Author Biographies

Edith Samuel, University of Toronto

EDITH SAMUEL is a doctoral candidate at the Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto. Her interests are third world, immigrant, race, class and gender issues. EDITH SAMUEL prépare un doctorat à l'Institut d'études pédagogiques de l'Ontario de l'Université de Toronto. Elle s'intéresse au tiers monde, aux immigrants et aux questions de race, de classe et de sexe.

Eva Krugly-Smolska, Queen's University

EVA KRUGLY-SMOLSKA is an associate professor at the Faculty of Education, Queen's University, Kingston, ON. Her research interests focus on comparative science education. She served as the president of the Comparative and International Education Society of Canada 1995-1997. EVA KRUGLY-SMOLSKA est professeur agrégé à la Faculté des sciences de l'éducation de l'Université Queen's (Kingston, Ontario). Ses recherches portent principalement sur les sciences de l'éducation comparées. Elle a été présidente de la Société canadienne d'éducation comparée et internationale du Canada de 1995 à 1997.

Wendy Warren, Queen's University

WENDY WARREN, Ed.D., formerly Research Coordinator, Social Program Evaluation Group, Queen's University at Kingston, is currently an Educational Consultant. WENDY WARREN (Ed.D.), ex-coordonnatrice de la recherche du Groupe d'évaluation des programmes sociaux de l'Université Queen's (Kingston), est actuellement conseiller pédagogique.

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Published

2001-01-01

How to Cite

Samuel, E., Krugly-Smolska, E., & Warren, W. (2001). ACADEMIC ACHIEVEMENT OF ADOLESCENTS FROM SELECTED ETHNOCULTURAL GROUPS IN CANADA: A STUDY CONSISTENT WITH JOHN OGBU’S THEORY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 36(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8554

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Articles