THE TRANSFORMATION OF EDUCATIONAL GOVERNANCE IN QUÉBEC: A REFORM WHOSE TIME HAS FINALLY COME

Authors

  • William J. Smith McGill University
  • William F. Foster McGill University
  • Helen Donahue English Montreal School Board

Abstract

ABSTRACT. "If we are going to reform education, what's worth reforming?" is a question that has preoccupied policy makers, analysts and educators for the past two decades, as various "waves of reform" have swept in and out of the education scene. Among several popular targets of reform, governance has consistently been emphasized as an essential component of any comprehensive reform package. The purpose of this paper is to analyze, with the aid of a brief historical backdrop, the current reform of educational governance in Québec. In their analysis of the reform policy as revealed to date, the authors question whether the necessary and sufficient conditions for successful completion of the intended goals of reform are present or planned. RÉSUMÉ. "Si nous devons réformer l'éducation, qu'est..ce qui vaut la peine d'être réformé?" Telle est la question qui préocuppe les décideurs, les analystes et les éducateurs depuis vingt ans, tandis que diverses "vagues de réformes" ont balayé le milieu de l'éducation. Parmi les cibles favorites d'une réforme, la gestion du système scolaire a toujours occupé une place de choix dans les projets proposés. Le but de cet article est d'analyser sur une brève toile de fond historique, la réforme actuelle de la gestion de l'éducation au Québec. Dans leur analyse de la politique de réforme telle qu'elle est apparue jusqu'ici, les auteurs se demandent si les conditions nécessaires et suffisantes pourvoir aboutir les réformes envisagées sont présentes ou prévues.

Author Biographies

William J. Smith, McGill University

WILLIAM J. SMITH is the Director of the Office of Research on Educational Policy (OREP) and an Assistant Professor in the Department of Educational Studies, McGill University, Montréal, Canada. WILLIAM J. SMITH est directeur du Bureau de recherche sur la politique scolaire (OREP) et professeur adjoint au département d'études éducationnelles à l'Université McGill. Montréal, Canada.

William F. Foster, McGill University

WILLIAM F. FOSTER is the Sir William Macdonald Professor of Law in the Faculty of Law and the Senior Research Associate of OREP, McGill University, Montréal, Canada. WILLIAM F. FOSTER est titulaire de la chaire Sir William Macdonald de droit à la faculté de droit et associé de recherche senior à l'OREP, Université McGill, Montréal, Canada.

Helen Donahue, English Montreal School Board

HELEN DONAHUE is a teacher with the English Montreal School Board anda Research Associate of the OREP. HELEN DONAHUE est enseignante au sein de la Commission scolaire anglophone de Montréal et associé de recherche à l'OREP.

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Published

1999-09-01

How to Cite

Smith, W. J., Foster, W. F., & Donahue, H. (1999). THE TRANSFORMATION OF EDUCATIONAL GOVERNANCE IN QUÉBEC: A REFORM WHOSE TIME HAS FINALLY COME. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 34(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8492

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