OF SCARCE RESOURCES AND GILDED CAGES: A CASE STUDY

Authors

  • Caroll L. Lucht Yale University
  • Stephen Wizner Yale University

Abstract

This paper examines the debate over whether persons with developmental disabilities can or should be served in the community or within larger facilities/institutions. The cases of two institutionalized persons are discussed, along with vivid descriptions of their institutional surroundings. This part of the paper is followed by the outcome of a court case brought by their advocates with regard to patient rights. Key legal cases involving the constitutional rights of institutionalized mentally retarded persons are also discussed. RÉSUMÉ Le présent document traite de la question controversée des personnes souffrant de troubles du développement sous l'angle de la possibilité ou du devoir de desservir cette population au sein même de la collectivité ou dans de vastes établissements. On y présente le cas de deux personnes internées et on y donne des descriptions frappantes de ce milieu. Cette section du document est suivie de l'issue d'une affaire portée dans les tribunaux par des avocats, relativement aux droits des patients. On y traite également d'autres causes importantes touchant les droits constitutionnels des personnes souffrant d'arriération mentale et qui sont internées.

Author Biographies

Caroll L. Lucht, Yale University

Carroll L. Lucht is a clinical professor and supervising attorney in a Yale Law School legal services program serving individuals with disabilities. Caroll L. Lucht est professeur clinicien et avocat responsable d'un programme de services juridiques à la faculté de droit de l'Université Yale destiné aux personnes handicapées.

Stephen Wizner, Yale University

Stephen Wizner is a clinical professor and supervising attorney in a Yale Law School legal services program serving individuals with disabilities. Stephen Wizner est professeur clinicien et avocat responsable d'un programme de services juridiques à la faculté de droit de l'Université Yale destiné aux personnes handicapées.

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Published

1992-09-01

How to Cite

Lucht, C. L., & Wizner, S. (1992). OF SCARCE RESOURCES AND GILDED CAGES: A CASE STUDY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 27(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8063

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