PSYCHO-EDUCATIONAL ASSESSMENT RESEARCH IN THE UNITED STATES: FROM SOCIOCULTURAL CONTEXT TO EXTRAPOLATIONS INTO THE FUTURE

Authors

  • Jack A. Cummings Indiana University
  • Marc C. Lequerre Indiana University

Abstract

Sociocultural factors are presented in order to provide a frame from which to view psycho-educational assessment research in the domains of cognitive ability, academic achievement, adaptive behavior, and social-emotional functioning. The role of theory is examined as it has had an impact on development and revision of recently published intelligence measures. Research on the complex issue of test bias is also briefly addressed. Two research trends in achievement are highlighted: the mismatch of local curriculum and nationally norm-referenced test content and curriculum-based assessment. The significant developments in the areas of adaptive behavior, social skills, and social-emotional assessment are explored. The paper is concluded with the authors' impressions and recommendations gleaned from the current analysis of research articles, test reviews, and technical manuals. RÉSUMÉ Les facteurs socio-culturels servent de cadre à l'analyse des recherches sur l'évaluation psychopédagogique dans les domaines des compétences cognitives, des résultats scolaires, du comportement adaptatif, du fonctionnement socio-affectif, etc. Les auteurs analysent le rôle de la théorie et son impact sur la conception et le remaniement de mesures récemment publiées sur l'intelligence. Ils abordent également la question complexe des tests biaisés. Deux tendances se dégagent plus particulièrement: la disparité des programmes locaux et du contenu des tests nationaux et l'évaluation basée sur les programmes. Les auteurs analysent les progrès importants réalisés dans les domaines du comportement adaptatif, des habiletés sociales et de l'évaluation socio-affective. L'article s'achève sur les impressions et recommandations des auteurs qui sont le fruit de leur analyse d'articles de recherche, de tests et de manuels techniques.

Author Biographies

Jack A. Cummings, Indiana University

Jack A. Cummings, Associate Professor and Director of the School of Psychology Program at Indiana University (Bloomington), has conducted research on variables associated with psychologists' decisions to place children in special education classes, as well as criterion validity investigations of cognitive ability measures. The development and evaluation of interactive video programs for preservice psychologists to refine their interviewing skills have been the focus of his efforts for the past two years. Jack A. Cummings, professeur agrégé et directeur du programme de psychologie scolaire à l'université d'Indiana (Bloomington), a effectué des recherches sur les variables qui entrent dans les décisions prises par les psychologues de placer certains enfants dans des programmes d'enseignement spécial et sur la validité des critères de mesure des facultés cognitives. Depuis deux ans, il travaille à la conception et à l'évaluation de programmes vidéo interactifs en vue de permettre aux psychologues de peaufiner leurs techniques d'entrevue avant l'emploi.

Marc C. Lequerre, Indiana University

Marc C. Laquerre is a doctoral student in school psychology at Indiana University (Bloomington). His former studies were at College of the Holy Cross, Worcester, Mass. Mr. Lacquerre's research interests include visual-motor assessment, adolescent substance abuse, and therapeutic interventions with families and children. Marc C. Laquerre est étudiant de doctorat en psychologie scolaire à l'Université d'Indiana (Bloomington). Il a fait ses études au College of the Holy Cross, à Worcester (Mass.). Ses recherches portent sur l'évaluation visuelle motrice, l'abus de substance par les adolescents et les interventions thérapeutiques auprès des familles et des enfants.

Downloads

Published

1990-01-01

How to Cite

Cummings, J. A., & Lequerre, M. C. (1990). PSYCHO-EDUCATIONAL ASSESSMENT RESEARCH IN THE UNITED STATES: FROM SOCIOCULTURAL CONTEXT TO EXTRAPOLATIONS INTO THE FUTURE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 25(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7900

Issue

Section

Articles