UNSUCCESSFUL ENCOUNTERS: TEACHERS MEET RESEARCHERS IN SCHOOLS

Authors

  • J. Anthony Riffel University of Manitoba
  • Benjamin Levin Department of Post-Secondary, Adult and Continuing Education, Province of Manitoba

Abstract

This paper describes an unsuccessful attempt to develop collaborative relationships between researchers and teachers in three schools. The focus of the project was an attempt to develop school-based effectiveness projects, in which teachers would take the lead in defining school improvement issues and acting on them. Portraiture was used as the device for gaining entry and stimulating debate about issues within each school. In none of the schools was this device successful, and the project foundered. The paper discusses possible reasons for the lack of success, and concludes with some reflections on the nature of relationships between researchers and practitioners. RÉSUMÉ Cet article décrit une tentative demeurée vaine de développer des rapports de collaboration entre les chercheurs et les professeurs dans trois écoles. Ce projet était axé sur une tentative visant à élaborer des projets d'efficacité scolaire dans le cadre desquels les professeurs prendraient l'initiative de définir les questions relatives à l'amélioration des écoles et prendraient les mesures qui s'imposent. On a utilisé le portrait pour lancer et stimuler le débat sur ces questions dans chaque école. Cette méthode s'est révélée infructueuse dans les trois écoles, et le projet s'est écroulé. Cet article examine les motifs possibles de cet échec et se termine par certaines réflexions sur la nature des rapports qui existent entre les chercheurs et les professeurs.

Author Biographies

J. Anthony Riffel, University of Manitoba

J. Anthony Riffel is Professor of Educational Administration at the University of Manitoba. He is currently on secondment to Manitoba Education to direct the province's Quality Education initiatives. His recent work focuses on issues of school effectiveness and improvement. J. Anthony Riffel est professeur d'administration scolaire à l'Université du Manitoba. Il est actuellement détaché auprès du ministère de l'éducation du Manitoba où il dirige les initiatives de la province en matière d'éducation de qualité. Ses recherches les plus récentes sont axées sur les problèmes d'efficacité et d'amélioration scolaires.

Benjamin Levin, Department of Post-Secondary, Adult and Continuing Education, Province of Manitoba

Benjamin Levin is Assistant Deputy Minister, Post-Secondary, Adult and Continuing Education, Province of Manitoba. He has a strong interest in matters of research utilization. Benjamin Levin est sous-ministre adjoint responsable de l'éducation post-secondaire et de l'éducation permanente au Manitoba. Il s'intéresse beaucoup à l'utilisation des recherches.

Downloads

Published

1986-04-01

How to Cite

Riffel, J. A., & Levin, B. (1986). UNSUCCESSFUL ENCOUNTERS: TEACHERS MEET RESEARCHERS IN SCHOOLS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 21(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7698

Issue

Section

Articles