THE EFFECTS OF POLITICAL AND SOCIOECONOMIC CHANGE ON AN EDUCATIONAL SYSTEM (TIBET)

Authors

  • Marg Csapo University of British Columbia

Abstract

Changes in the political and socioeconomic conditions of a society have an inevitable impact on the system of education. The modification of two systems of education are followed as the result of abrupt political and socioeconomic events in Tibet - the one in the home country under Chinese occupation and the other established by Tibetan refugees in India, Bhutan, and Nepal. The main objective of both systems remains the same: The retention of the Tibetan language and culture. Each system attempts to reach this objective separately while accepting substantial financial assistance from foreign governments. These political and socioeconomic changes in Tibet and their consequent effects on the educational systemprovide a metaphor of what can happen in any society that experiences radical change. RÈSUMÈ Les mutations qui se produisent dans la situation politique et socioéconomique d'une société ont des conséquences inévitables sur le système d'éducation. Nous suivrons la transformation de deux systèmes d'éducation qui est résultée d'événements politiques et socio-économiques très soudains au Tibet - l'un au Tibet sous l'occupation chinoise et l'autre établi par des réfugiés tibétains en Inde, au Bhoutan et au Népal. L'objectif primordial des deux systèmes demeure le même: la sauvegarde de la langue et de la culture tibétaines. Chacun des deux systèmes s'évertue à atteindre cet objectif séparément tout en acceptant l'aide financière substantielle de gouvernements étrangers. Ces mutations politiques et socio-économiques au Tibet et leurs conséquences sur le système d'éducation illustrent à merveille ce qui peut se produire dans toute société qui connaît des changements aussi radicaux.

Author Biography

Marg Csapo, University of British Columbia

Marg Csapo is a professor in the Department of Educational Psychology and Special Education at the University of British Columbia. During her sabbatical year she has visited a number of third world countries and collected information on the development of various education and special education systems. Marg Csapo is the Editor of the Canadian Journal of Special Education and the B.C. Journal of Special Education. Her current plans include a third journal, the International Journal of Special Education, for the promotion of international understanding and cooperation in education. Marg Csapo est professeur au Department of Educational Psychology and Special Education de l'Université de Colombie-Britanique. Durant son année sabbatique, elle s'est rendue dans un certain nombre de pays du tiers monde et a rassemblé des informations sur l'évolution de divers systèmes d'éducation et d'éducation spéciale. Marg Csapo est rédractrice en chef du Canadian Journal of Special Education et du B.C. Journal of Special Education. Elle a en tête une troisième revue, la International Journal of Special Eduation, dont l'objectif est de promouvoir la compréhension et la collaboration internationales en matière d'éducation.

Downloads

Published

1986-09-01

How to Cite

Csapo, M. (1986). THE EFFECTS OF POLITICAL AND SOCIOECONOMIC CHANGE ON AN EDUCATIONAL SYSTEM (TIBET). McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 21(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7678

Issue

Section

Articles