The professional development of researchers through participatory research: The case of the network school initiative

Authors

  • Stéphane Allaire Université du Québec à Chicoutimi
  • Sophie Nadeau-Tremblay Université du Québec à Chicoutimi
  • Thérèse Laferrière Université Laval

DOI:

https://doi.org/10.26443/mje/rsem.v59i3.10336

Keywords:

professional development, researcher, participatory research, transforming practices, activity theory

Abstract

This Note from the Field offers a reflection on the unpredictable professional development of researchers who conducted a participatory research for some fifteen years. Working with a number of previously produced key texts, we identified traces of transformation in the activity of academic researchers throughout three major phases of the research. These traces were then organized following the activity theory model. The flexibility with which we conducted the research, particularly in taking into account the participants’ context, generated learning at different levels.

Author Biographies

Stéphane Allaire , Université du Québec à Chicoutimi

is a professor of educational practices in the Department of Educational Sciences at the Université du Québec à Chicoutimi. He contributed to the École en réseau initiative for some fifteen years. He is editor-in-chief of the Revue hybride de l'éducation and co-holder of the Chaire de leadership en enseignement sur les pratiques évaluatives innovantes à l'ère de l'intelligence artificielle et de la coélaboration de connaissances. Previously, he was head of the FRQSC team on research-practice partnerships in education and dean of research. stephane_allaire@uqac.ca

Sophie Nadeau-Tremblay , Université du Québec à Chicoutimi

combines her 25 years of experience as an elementary school teacher and educational coordinator for École en réseau with her role as a lecturer at the Université du Québec à Chicoutimi. As a doctoral student, she is interested in supporting knowledge-building pedagogy and the professional development of teachers. Her career path, particularly through her involvement in participatory research projects, has led her to grasp the subtleties of practice and the contribution of research-based knowledge. sntrembl@uqac.ca

Thérèse Laferrière, Université Laval

is a full professor in the Faculty of Education at Université Laval and principal investigator of the PÉRISCOPE network (FRQSC, 2015-2026). She contributed to the École en réseau initiative (2002-2015) and the L'ÉCRAN project (2020-2023). She directed the Centre de recherche et d’intervention pour la réussite scolaire (CRIRES) from 2010 to 2019. She chaired the program committee for the 2017 conference of the International Society for Cultural-historical and Activity Research (ISCAR) and EDUsummIT 2019. Previously, she held various management positions, including Dean of the Faculty of Education (1987-1995). tlaf@fse.ulaval.ca

References

Allaire, S. (2022). Le codesign d’un guide pédagogique sur la mise en réseau des classes : une expérience de développement professionnel collectif de longue haleine. Revue internationale du CRIRES : innover dans la tradition de Vygotsky, 6(3), 100-109. https://revues.ulaval.ca/ojs/index.php/RIC/article/view/51725

Allaire, S. et Laferrière, T. (2013). Synthèse d’idées et de travaux à propos de la coélaboration/création de connaissances et du Knowledge Forum. Adjectif. http://www.adjectif.net/spip/spip.php?article234&lang=fr

Allaire, S. et Lusignan, G. (2011). Enseigner et apprendre en réseau: collaborer entre écoles distantes à l’aide des TIC. Éditions CEC. http://affordance.uqac.ca/publications/Enseigner-et-apprendre-en-reseau-Num-(V-CEFRIO-19-09-11).pdf

Anadon, M. et Couture, C. (2007). La recherche participative : une préoccupation toujours vivace. Presses de l’Université du Québec.

Bransford, J. D., Brown, A. L. et Cocking, R. R. (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. National Academy Press.

Breuleux, A., Erickson, G., Laferrière, T. et Lamon, M. (2002). Devis sociotechniques pour l’établissement de communautés d’apprentissage en réseau pour l’intégration pédagogique des TIC en formation des maîtres. Revue des sciences de l’éducation, 28(2), 411-434. https://doi.org/10.7202/007361ar

Brodeur, M., Deaudelin, C. et Bru, M. (2005). Le développement professionnel des enseignants : apprendre à enseigner pour soutenir l’apprentissage des élèves. Revue des sciences de l’éducation, 31(1), 5-14. https://doi.org/10.7202/012355ar

Brown, A. L. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. Journal of the Learning Sciences, 2(2), 141–178. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0202_2

Centre de transfert pour la réussite éducative du Québec (CTREQ) (2017). Lexique sur le transfert de connaissances en éducation, CTREQ, 51 p. https://www.ctreq.qc.ca/wp-content/uploads/2017/08/CTREQ-MAJ-Lexique-45693.pdf

Clarke, D. et Hollingsworth, H. (2010). Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and teacher education, 18(8), 947-967. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00053-7

Couture, C. et Thériault, P. (2011). La classe multiâge d’aujourd’hui. CEC.

Couture, C., Allaire, S., Thériault, P., Doucet, M., Cody, N., et Monney, N. (2008). L’intervention éducative en classe multiâge: des pratiques à découvrir. Groupe de recherche en intervention régionale.

Dubet, F. (1994). La sociologie de l’expérience. Seuil.

Engeström, Y. (1987). Learning by expanding. Cambridge University Press.

Gallucci, C., DeVoogt Van Lare, M., Yoon, I. H. et Boatright, B. (2010). Instructional Coaching: Building Theory About the Role and Organizational Support for Professional Learning. American Educational Research Journal, 47(4), 919-963. https://doi.org/10.3102/0002831210371497

Laferrière, T. (2004). L’école éloignée en réseau, une école sur la voie de l’amélioration. Education Canada, 44 (3), 42-44.

Laferrière, T. (2017). Les défis de l’innovation selon la théorie de l’activité : Le cas de l’école (éloignée) en réseau. Revue canadienne de l’éducation, 40(2), 1-30. http://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3110/2412

Laferrière, T., et Allaire, S. (2010). Développement professionnel d’enseignantes et d’enseignants: les passeurs de frontière qui façonnent l’École éloignée en réseau. Éducation - Formation, 293, 1-20. http://constellation.uqac.ca/2692/

Laferrière, T., Breuleux, A. et Inchauspé, P. (2004). L'école éloignée en réseau. Rapport de recherche final du projet. Phase I. CEFRIO. https://eer.qc.ca/publication/1599169805412/eer-2004-rapport-de-recherche-final.pdf

Laferrière, T., Hamel, C., Allaire, S., Turcotte, S., Breuleux, A., Beaudoin, J. et al. (2011). L’École éloignée en réseau, un modèle. Rapport-synthèse. CEFRIO. https://numerique.banq.qc.ca/patrimoine/details/52327/2101173

Ministère de l’Éducation. (2003). Politique d'évaluation des apprentissages. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/dpse/ evaluation/13-4602.pdf

Rabardel, P. (1995). Les hommes et les technologies : approche cognitive des instruments contemporains. Armand Colin.

Sawyer, K. (2022), Cambridge Handbook of the Learning Sciences. Cambridge University Press.

Scardamalia, M. et Bereiter, C. (2006). Knowledge building: Theory, pedagogy, and technology. In K. Sawyer (Ed.), Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 97-118). Cambridge University Press.

Schön, D. (1984). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. Basic Books.

Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932

Published

2025-12-03

How to Cite

Allaire , S., Nadeau-Tremblay , S., & Laferrière, T. (2025). The professional development of researchers through participatory research: The case of the network school initiative. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 59(3), 366–378. https://doi.org/10.26443/mje/rsem.v59i3.10336

Issue

Section

Notes from the Field