WHAT HAPPENS TO EDUCATIONAL ADMINISTRATION WHEN ORGANIZATION TRUMPS ETHICS?

Authors

  • Rahul Kumar Brock University
  • Coral MItchell Brock University

Abstract

ABSTRACT. The managerial strategies of governance prevalent in the private sector have become more and more normalized within educational institutions. These strategies, according to Dutch philosopher Zygmund Bauman, are denial of proximity, effacement of face, and reduction to traits. This article describes these managerial tactics within an educational context and unearths four systemic conditions that give rise to these strategies. These conditions are: the imperative of efficiency, diffusion of responsibility, obscurity of cause, and simplification of solutions. Various narratives are offered to demonstrate the effects of these conditions on the practice of educational administration. QUAND L'ORGANISATION PREND LE DESSOUS SUR L'ÉTHIQUE : QU'EST CE QUI ARRIVE À L'ADMINISTRATION EN MILIEU D'EDUCATION? RÉSUMÉ. Les stratégies de gestion employées fréquemment dans le secteur privé pour gouverner sont devenues de plus en plus normalisées dans nos institutions scolaires. D'après Zygmund Bauman, le philosophe néerlandais, ces stratégies s'identifient comme suit: négation de la proximité (denial of proximity) éffacement du visage (effacement of face) et réduction aux traits simples (reduction ta traits). Le présent article décrit ces tactiques gestionnaires dans le cadre du milieu d'éducation et révèle quatre conditions systémiques qui occasionnent l'apparition de ces stratégies. Les quatre conditions sont: l'impératif de l'efficacité, (the imperative of efficiency), la responsabilité dispersée (diffusion of responsibility), l'obscurité des cause (obscurity of cause), et la simplification des solutions (simplification of solutions). L'article offre des narrations variées pour démontrer les effets de ces conditions sur les pratiques administratives en milieu scolaire.

Author Biographies

Rahul Kumar, Brock University

RAHUL KUMAR is a Ph.D. candidate in the Faculty of Education, Brock University in the Policy and Leadership stream. His research interests are ethics in leadership, the role of technology in education, and administrative policy development. RAHUL KAMAR est candidat au doctorat à la Faculté d'Education de l'Université Brock au groupe de recherche sur des politiques et le leadership. Sa recherche s'intéresse à l'éthique du leadership, le role de la technologie dans l'éducation ainsi qu'au développement de politiques administratives.

Coral MItchell, Brock University

CORAL MITCHELL is an Associate Professor in the Faculty of Education at Brock University. She teaches graduate-level courses in school organization, ethics in educational leadership, group dynamics, and educational change. Her research interest is in the development of professional learning communities in schools and in the leadership roles of school principals. CORAL MITCHELL est professeur adjoint à la Faculté d'Éducation de L'Université Brock. Au troisième cycle elle enseigne des cours en organisation scolaire, l'éthique du leadership dans le milieu d'éducation, le dynamique du groupe, et la transformation de l'éducation. Sa recherche s'intéresse au développement des communautés professionnelles dans les institutions scolaires et aux roles de leadership assumés par le directeur d'école.

Downloads

Published

2004-04-01

How to Cite

Kumar, R., & MItchell, C. (2004). WHAT HAPPENS TO EDUCATIONAL ADMINISTRATION WHEN ORGANIZATION TRUMPS ETHICS?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 39(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8742

Issue

Section

Articles